Tanke-vandring..


this was our quote for senior Bible study in high school. sweet, insightful and challenging words from a profoundly impactful man.


Heisann!

Jeg satt og leste en studie fra
Harvard-universitetet fra i fjor, som viste at du og jeg er ca. bare halvparten
tilstede i det vi gjør, er ikke det ganske skremmende?

Så i omtrent halvparten av tiden
så forlater tankene våre åstedet, og vi tenker på noe helt
annet enn det vi faktisk holder på med. Du har jo også sikkert opplevd å
sitte på et møte, og så lurer du på hva du egentlig skulle handle med hjem?
Eller tenker på alt du skal forberede til neste dag?

Det er jo ikke sikkert en slik undersøkelse
kan bli helt riktig?

Likevel tror jeg at vi i vår tid 
 bruker mye oppmerksomhet på alt som skjer rundt oss. Vi tenker på alt som kunne ha skjedd i en gitt situasjon, og så bruker mange av oss energi på ting som aldri vil skje, men som bekymrer oss.

Kan vi øve på å være tilstede i øyeblikket?
Kan vi motstå at tankene vandrer hele tiden, og være tilstede her og nå?

Jeg tror at vi kan trene på å bli mer oppmerksomt tilstede.
Kanskje etterhvert så går det litt lenger tid før vi skrur på autopiloten, blir mer bevisste og øker vår prosent for nærvær i hverdagen?






En 
hobby, 
en interesse eller noe helt annet
 som vi gløder for, kan være en god innfallsvinkel for
å øve på tilstedeværelse i
øyeblikket..

min
plass for 
avkobling er gjerne denne
benken!






Jeg
tok en titt ute
i hobbykroken min i
kveld..

den
er mye ryddigere enn
vanlig siden jeg har ventet på tørrere
og varmere 
vær!

Men
snart skal jeg begynne å
rote!


Gleder
 meg til mange fine
 stunder i hagen - for jeg tror jo fortsatt på
sommeren!





Jeg
har sådd en god
del frø, og til tross for lave temperaturer 
så spirer det 
godt!







" Så snart du stoler på deg selv,
vil du vite hvordan du skal leve."

Johann Wolfgang von Goethe ( 1749-1832) tysk forfatter









this has been with me for the past few days; the thought "healing happens in the present moment," has been coming into my consciousness at random times.






Fortsatt god helg til deg -
kanskje med fokus på å øve på mindre autopilot, og mer
tilstedeværelse?


Vi sees!








indie | Tumblr on We Heart It - http://weheartit.com/entry/60275770/via/natives0ul




Kommentarer

  1. Takk for et inspirerende innlegg. Klart vi bør øve på å være her, nå! Nydelig benk du har, og så mye herlig på den. Ha en fin dag du også.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg