Esekiel-brød..


Husker
du på lørdag?
Da jeg holdt på med noen
spirer?

Tenk!

I går
på  tirsdagskvelden
  har jammen disse spirene sammen
med mel, gjær, salt og vann blitt til verdens
beste brød!

Joda!

Det
 var på 
lørdag det hele
startet..det var da jeg begynte så ivrig
å skylle alt som skulle
 spire og gro!

Jeg
 har pleiet, 
pratet, kikket, skyllt
og ikke minst undret meg over spirebollen  på
  kjøkkenbenken i den spennende prosessen som
 har foregått på benken min ved
kjøkkenvinduet!

Dette
er ikke hvilket som helst slags
brød  

neida!

 Dette er profeten Esekiel sitt brød!

Det er 
et fabelaktig bibelsk brød - 
for i Bibelen, i Esekiel kap. 4, vers 9 
så står det: 

" Nå skal du ta hvete, 
og bygg, bønner, hirse og spelt, legge det oppi 
et trau og bake brød av det.."

Situasjonen var slik
 at Esekiel skulle sone for jødenes gudløshet ved å ligge utenfor
 Jerusalem i 390 dager, og da ga Gud Esekiel denne brødoppskriften - og dette brødet
var det eneste profeten fikk spise i over et år!





Dette
bildet er
fra lørdag - og her legger 
jeg alt til 
spiring!





Jeg
skyller alt
 sammen minst fire ganger
daglig.







må jeg fortelle deg
at oppskriften på Esekiel-brød har jeg hatt i oppskriftspermen min siden 1996...
jeg gjemte ei side som stod i Dagbladet den gangen, for jeg syntes
 det virket så spennende!

Men så har årene gått!

Kanskje jeg måtte
bli "voksen" og mye mer tålmodig først? 
Forstå at det tar tid og innlevelse å skape kvalitetsmat?

Kanskje det!

Jeg
ble ihvertfall sittende å se på
den spennende Esekiel-brødoppskriften her en dag..
og plutselig kunne jeg nesten ikke vente med å få sette i gang
spireprosessen! 

Spiringen
pågikk til tirsdag morgen (2-3 dager).
Da ble spirene kjørt i kvern - det er supert å bruke en
food-prosessor.





Det 
ble ei litt tjukk masse - 
som jeg blandet sammen med gjær, havsalt, vann
og mel - og jeg brukte speltmel istedenfor vanlig
hvetemel.






Deigen står til heving i 8 timer.





Deigen
hever seg sakte!
Men om tirsdagskvelden
er den ferdig til utbaking - og jeg lagde fire brød først - istedenfor tre i oppskriften, 
for jeg vil ikke ha brødene så altfor
store - men det er en
 smaksak!






Deigen
ble løs og fin - 
jeg hadde gjemt litt mel til
utbakingen.






Det
er så rart å tenke på
at det er linser, bønner og masse hele gryn i deigen -
det synes  ikke så mye igjen egentlig, for
 alt ble jo så godt malt i
kverna.






Brødene sto to timer til heving i formene.




Ovnen på 180 grader - steketid 1 1/2 time nederst i ovnen





Det
sies om Esekiel-brødet at
et mer næringsrikt brød får du ikke! Nesten alt vi trenger av næringsstoffer
kan vi få i dette brødet - for korn, bønner og linser gir tilsammen et meget
høyverdig mineral og proteininnhold. 

Her
kan du lese mer om fordelene ved
Esekiel-brødet.






Det
var nesten
 trist å være ferdig med
hele prosessen!

Men
jeg ble litt stolt..
det var en god følelse når brødene lå ferdige på disken,
og jeg ble veldig fornøyd med 
resultatet!

Nydelig smak!

Det
hører med til historien at
jeg doblet oppskriften, slik at det ble åtte
 brød - jeg malte og stekte i to
omganger! 

Så 
er det lurt 
på lage deigen sent en kveld -
før en fridag eller ei helg - og så heve deigen i åtte timer 
mens du sover!

Slik at du 
baker brødene og legger dem i brødformene 
neste morgen - for da skal de etterheve bare to timer, så tar stekingen halvannen time -
da blir Esekiel-brødene dine ferdige kanskje i løpet av
foremiddagen!

Er det ikke fabelaktig?

Her
sitter jeg med mine bibelske
superbrød!

De
strutter av næring - det
skulle ikke forundre meg at dette er energirike 
matpakkebrød og herlige energi-boost i 
tursekken!





God onsdagskveld!



Kommentarer

  1. Brødene ser veldig gode ut -og for en spennende prosess! :-) Fikk lyst til å bake slike...takk for inspirasjon!
    Ha en fin kveld! :-)

    SvarSlett
  2. Så spennendde da!! Du er ikke "omaklaus" akkurat! ;)

    SvarSlett
  3. Det er et brød jeg lenge har hatt lyst til å lage.
    Ser veldig godt ut.
    Nå satte du i gang en prosess hos meg.
    Får kjøpe inn det jeg trenger i løpet av
    morgendagen så blir det nok Esekiel brød her også
    etter hvert
    Takk til deg :)

    SvarSlett
  4. Så spennende, men prosessen var lang. De ser kjempegode ut. Kos deg. D

    SvarSlett
  5. Så spennende :) Nå fikk jeg lyst å bake de brødene :) Takk for at du inspirerer :)
    Ønsker deg en riktig god natt :)

    SvarSlett
  6. Hvor får du tak i hele korn?

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg