Duftende kveldsstund..


Det er så nydelig ute i kveld!

En rosa himmel 
over hagen min og den milde friske luften er vanvittig god å puste i -
slike septemberkvelder er bare noe helt for seg selv!




Så er det litt vemodig -
for nå er det helt sikkert den siste 
kurven med mynteblader som skal tørkes til vinterens
 deilige "sitte under pleddet" te!



Her er en blanding
av eplemynte og peppermynte.


Rosene er også
spesielt vakre i skumringen
 en slik fin kveld!



Så er det koselig å komme inn!

Sette urtetørken på
 for siste gang i år, rense mynteblader og kjenne på den
friske peppermynteduften som snart sprer seg
 i hele  kjøkkenet.




Mynte-te er min favoritt-te.
Men jeg overdriver ikke - hvis jeg drikker den hver dag så lager jeg den litt svak og
varierer med andre typer te - alle urter har spesielle egenskaper, så det er lurt å
finne en balanse med flere typer urte-te.

Mynte-te er så frisk at det er unødvendig å tilsette sukker.

Den er god å ha ved vinter-forkjølelser og influensa fordi den er virushemmende, bakteriehemmende, slimløsende og demper hoste. 

Du kan lese mer om peppermynte her - og sjekke om
det er spesielle ting ved urten som du for eksempel ikke tåler. 

Peppermynte inneholder peppermynteolje, og en del mentol.

Den kan være sterk for barn. Det anbefales å ikke overdrive bruken av peppermynte-te, for da 
kan vi stadig nyttegjøre oss den gode virkningen når vi trenger den,
 uten at kroppen tilvennes. 

En teskje teblader til et stort krus kokende vann. 
La det trekke i 10 minutter.

NYT!

Så håper jeg at en eventuell høstforkjølelse forsvinner fort!



Kjærlig hilsen Else Britt












Everything on earth has a purpose, every disease a herb to cure it, and every person a mission. This is the Indian theory of existence.    Morning Dove:


Kommentarer

  1. Myntete er herlig! Liker den urtetørken din.Kunne hatt bruk for en sånn jeg også, for jeg har så mye urter :)

    SvarSlett
  2. Fine bilder og omtale.
    Det er litt vemodig at sommarsesongen er over,
    men hausten er ei fin tid.

    SvarSlett
  3. Flott å sitte ute når det mørknar. Tenne lys og kose seg!

    Hausten er fin når den er slik :-)

    SvarSlett
  4. Nok et kjempekoselig innlegg, med flotte bilder og fine ord! :) Jeg er så heldig å ha noen mynteplanter jeg også, og lager meg deilig te inni mellom. Jeg bruker 3-4 blader, lar det trekke noen minutter, og bruker 1 ts honning oppi. Takk for koselig melding hos meg! :) Ha en fortsatt god helg!
    Hilsen Lisa

    SvarSlett
  5. Tusen takk for at dere stadig titter innom Humlehagen og deler hverdagsgledene. <3

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg