Noe å glede seg over..






Heisann!

Fikk du med deg at det nylig var 
den årlige Verdensdagen for psykisk helse,
som på forskjellige måter blir markert rundt om i verden, den 10. oktober?

I noen kommuner har det vært arrangementer over flere dager.

Har du fått muligheten til å delta på noe spennende kanskje?

Jeg var så heldig
 å få høre Ingvard Wilhelmsen sitt inspirerende foredrag
i Ulsteinvik nå på onsdag - og både faglig som sykepleier og medmenneske, så synes jeg
dette var to morsomme og tankevekkende timer! 

Foredraget anbefales på det varmeste hvis det arrangeres der du bor!


Are you savvy about making charitable donations? Check out the Wells Fargo Community for tips on how to set a donation budget, and establish a tax-smart philanthropic strategy. (Quote by Aesop)


Men det som jeg har vært aller mest opptatt
av og tenkt mye på i det siste, det er disse ordene, som er valgt som tema for 
Verdensdagen for psykisk helse 2017. 

Årets tema er 
" NOE Å GLEDE SEG OVER."

Det er gjerne sånn at når vi går rundt å gleder
oss til noe, eller kjenner en god følelse i hele kroppen fordi vi gleder oss over noe,
ja, da øker endorfinene, som er lykkehormonene i kroppen vår, og nivået av indre stress 
senker seg. Det er derfor det er så viktig å bli oppmerksom på både de små og store tingene
rundt oss, som kan bidra til å øke gleden hos oss selv og andre.

Det forskes en god del på lykke. 

Det viser seg at mennesker 
som makter å fokusere på livets positive sider er 
mer fornøyde og avslappet. Så er det å glede andre, og sørge for at de rundt oss
har noe å se fram til, også godgjørende for vår egen psykiske helse. 

Men noen ganger?

Da føles livet så vanskelig 
at det er helt ufattelig at det kan være mulig å finne en eneste liten glede.
Ja, for hvor skal vi gå, og hvor skal vi egentlig lete? 
Hvor finnes de små gledene, 
når alt er blitt bare grått?




Jeg har mitt eget lille ord for små gleder.

Mitt ord er SMÅTINGLYKKE.




Ordet ble til de årene, 
da jeg jobbet med manus til den siste boken min som heter




Jeg ønsket å gi leserne 
små gleder gjennom daglige tema, derfor består boken av 365 tekster og
fotos. Tanken med boken er å gi inspirasjon, en overraskende hverdagsglede, kanskje ny lærdom eller en aldri så liten detalj å tenke videre på
 gjennom dagen.




Derfor forstår du sikkert at årets tema berørte meg veldig! 

Jeg synes dette er så fine og gode ord,
 og så er jo ordene " Noe å glede seg over"
viktigere enn noen gang før i vår hektiske tid - der vi snurrer stadig
 raskere rundt i hverdagens travle labyrint!

Så til slutt -
hva kan være noe å glede seg over - 
selv om livet så absolutt ikke smiler til oss?

Det kan være så uendelig mye. 





Akkurat nå kan det være gleden over å få oppleve
en ny årstid, og få se det gylne fargespillet ute i høsten! Det kan være en god samtale,
en stille stund, eller å tenne et levende lys. Så kan det være en spesiell konsert! 

En glede kan også være tanken på noe fint - 
noe som finnes i livet vårt, eller noe som har vært. Det kan også være vakker musikk,
når den strømmer ut i rommet. For noen kan en stund uten smerte være den pausen som gir virkelig glede! Og plutselig - helt uventet, kan vi oppleve mestring av nye ting - 
for en glede!

Et lite klapp 
på skulderen, når vi minst venter å få det - er så absolutt en glede.  
For ikke å glemme et deilig måltid, det gir god egenomsorg, og er en nydelig 
smaksopplevelse. Men mer samhørighet, og en større sosial betydning  får måltidet,
hvis vi er så heldige å få dele stunden rundt bordet 
sammen med noen!




Delt glede gir dobbel glede!

Jeg håper tema for Verdensdagen for psykisk helse 2017, 
"Noe å glede seg over"også inspirerte deg til å tenke gjennom 
hva du gleder deg over?

Hva er dine gleder?

Så kan faktisk du og jeg starte, 
når som helst, med å gi noen rundt oss - en stor eller liten - 
 GLEDE.







Kommentarer

Populære innlegg