God jul..





I skrivende stund er det bare minutter igjen til julaften.

Alle sammen har vi vært så opptatt i flere uker nå,
vi har hatt det så travelt, vi har fikset, ordnet og handlet - og fokus har hele 
tiden vært å komme oss tidsnok i mål - 
til jul! 

Men hvordan har førjulstiden din vært?

Har det vært 
uoverkommelige mengder stress og arbeid,
eller har du opplevd noen magiske julegleder? 

Har livet ditt vært styrt av tidspress,
eller har du sett de blinkende stjernene ute på kveldshimmelen av og til,
som ga deg et snev av lykkefølelse og glede -
i desember?

Når førjulstiden er på sitt mest hektiske,
så er det så lett å føle seg fanget inn i sin egen boble -
den fylles av kakebaking, julenisser, innpakningspapir og stress -
mens det koker i hodet!

Det var akkurat på en slik travel dag
uken før jul jeg kjente at det kokte i hodet. Med full handle-korg stod 
jeg foran kassen i kø, og tenkte på mitt neste gjøremål. Plutselig møtte jeg blikket til damen 
som satt i kassen. Stakkars, hun må være syk var min første tanke!
 Blikket var så matt. Øynene var rødsprengte, og hun hostet og snufset litt
 diskret, mens hun slo inn varer på harde livet. Plutselig smilte hun
til meg - et tappert smil! Spurte hyggelig om jeg var på
julehandel, og ønsket meg god jul.

Plutselig ble jeg overveldet av takknemlighet.

Så takknemlig vi kan være! De er så mange som står på -
som gjør sitt ytterste for oss i butikker og på restauranter, og i serviceyrkene over alt - 
tiden er kommet for ettertanke - og mitt fokus i dag er
takknemlighet.


Forskning har vist at takknemlighet er en av de
viktigste faktorene for at vi skal synes at vi har det godt. Å være 
takknemlig er en god måte å skru av negative følelser og tanker som skuffelse,
bitterhet og misnøye. 

Tenkte du kanskje at takknemlighet kun er en spontan følelse?

Takknemlighet er så mye mer, 
for det henger også sammen med hvordan vi tenker
og oppfører oss. Takknemlige personer forstår og gleder seg over å få
noe av verdi, og i tillegg tenker de at andre vil dem vel.

Forskning på lykke har også vist at det gjør oss mennesker godt å takke,
og at takknemlighet har mange positive konsekvenser som mer energi, helsefordeler og
bedre relasjoner!

Takknemlighet.

Mitt fokus i julen og i det nye året er takknemlighet.

Har du tanker omkring temaet takknemlighet?





Jeg ønsker alle
 blogglesere og bokvenner
ei riktig god jul fra oss her i 
Humlehagen!






Inspirational Quote about Gratitude - Visit us at InspirationalQuotesMagazine.com for the best inspirational quotes!


Kommentarer

Populære innlegg