Tid for å høste..


Poster for my family room wall... to be framed.


Husker
du på søndag
at jeg hadde kjøkkenbordet
fullt med bladpersille 
som skulle
tørkes?





Her
ser du persillen
etter tørkingen, og som du ser
så skal det ganske
 mye urter
 til!

Når
du bruker friske
urter i matlagingen så må
det alltid mer til enn når du bruker
tørkede urter fordi som du ser så blir persillen
mye mer konsentrert når den
 kommer ut av
urtetørken!




Noen
stilker er litt
 kraftige så de tar jeg bort -
ellers så smuldrer jeg
 persillen litt med
fingrene 

ganske
enkelt!








Det
går også an
å bruke en morter -
da blir det litt finere i
konsistensen.





.



Basilikumfrøene
ble sådd i februar og helt
fram til nå så har det bugnet av
 grønn og rød basilikum i 
vinduskarmen!





De
er veldig fine
og det er fristende å la de stå litt lenger
men siden de har blomstret så synes jeg tiden
 er inne for å plukke bladene
og fylle fryseren -

det
er lurt å gjøre
det nå før de gulner og taper seg i
smaken!

Lurer du på hvorfor bladene er så store?

Hemmeligheten er å la basilikumen
 stå inne i kjøkkenvinduet med kun ettermiddagssol
hele sesongen - og så har jeg bittelitt hønsegjødsel oppløst i ei 1 1/2 liters flaske fyllt med vann
som jeg gir basilikumen litt av hver eneste uke hele sesongen -
og da vokser den så det
knaker!




Sensommer

og

tid

for

å
høste..




Basilikumbladene
legges i fryseposer og det
er lurt å klemme posene flate slik at de ikke tar så stor plass i fryseren!

Det er enkelt å bruke fryst basilikum - 
det er bare å smuldre en neve eller to direkte fra posen ned i tomatsausen, på pizza, i lasagne etc -
det smaker akkurat som fersk basilikum!





Nesten
litt vemodig å 
høste inn nå når den blomstrer så
vakkert!




Før..




og

etter..

kjenner
at jeg gleder
meg til neste sesong
allerede!




Holiday Printable,Printable Art, Instant Download, Wall Art, Motivational Quote,  Autumn Art, Thankful Grateful, Blessed

Ellers
så har jeg kjøpt
inn alt for mye bananer
igjen..

det
er så fristende altså -
spesielt hvis jeg kommer over
økologiske bananer i
 butikken!

Men
 det er jo begrenset
 hvor mye bananer som spises -
 når vi ikke er en
apekattfamilie!

En
super ide
hvis du har for mye bananer
er selvfølgelig å lage ei deilig banankake -
men det som jeg har gjort her er å dele hver banan i f eks 3-4 biter og
så fryse dem - det er utrolig godt å bruke fryste bananbiter i
smoothien eller som ekstra næring og smak i din
favoritt-morgenshake!




" De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen"

Mahatma Gandhi (1869-1948) indisk frigjøringsleder og statsmann


Dette er dagens inspirasjonsord å ta med seg for deg og meg ut i denne fine augustdagen!


Alt godt!


Kjærlig hilsen Else Britt





~~~~~~~~~~ by fern



Catrin Welz-Stein (Alemania)


To Do Today!


Love weed? You will love it more in edibles you make easily yourself. This book has great recipes for easy marijuana oil, delicious Cannabis Chocolates, and tasty Dragon Teeth Mints: MARIJUANA - Guide to Buying, Growing, Harvesting, and Making Medical Marijuana Oil and Delicious Candies to Treat Pain and Ailments by Mary Bendis, Second Edition. Only 2.99.  www.muzzymemo.com



Kommentarer

  1. Herleg innlegg!
    Må så meir til neste vår :-)
    Veldig kjekt å plukke frå eigen hage.

    Ha fin kveld!

    SvarSlett
  2. Så spennende å se hvordan du tar vare på urtene. Skal tro hvordan man best tar vare på Chili. Jeg har mer røde chili enn det som er normalt å bruke. Vet du hva jeg bør gjøre med de? Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  3. Hei Liv! :)Det har blitt ganske populært å dyrke forskjellige chilisorter, og det går fint an å tørke dem! :) En måte er å tørke dem i solen - da er det lurt å vite om det blir solrikt noen dager framover - du kan tørke dem ute - del dem i to på langs - ta ut kjernene og legg dem med snittflaten ned på et f eks kjøkkenpapir. Stå opp tidlig og la dem få masse sollys - minst åtte timer første dagen. Slik fortsetter du - snu dem innimellom - og når chiliene smuldrer mellom fingrene dine - det kan ta noen dager - er de ferdig tørket og kan leges på glass.

    I ovnen kan du tørke chili på 60-80 grader - del dem på samme måte og legg dem med snittflaten ned. Ha ovnsdøra på gløtt - og la dem tørke slik minst en hel dag - obs varmen, skru ned hvis de blir brune.

    Noen henger opp chili, men det har jeg ikke prøvd, det tar visst et par uker minst.

    Ellers går det helt sikkert an å tørke chili i ei slik urtetørke som du sikkert har sett at jeg har - jeg har ikke prøvd, men det er helt sikkert supert vil jeg tro.

    Det er nesten komisk å se hvor lite som blir igjen når jeg tørker forskjellige urter for tiden - skjønner godt at en liten pose krydderurter koster litt! ;) Jeg gjør det egentlig bare for moro - liker å "rote" med sånt og så ha litt eget krydder til vinteren. :) Du må prøve å tørke chilien, Liv, kjempefint å bruke i maten, sunt og godt! :)
    Hilsen Else Britt :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg