Øyeblikk i juni..


I
juni begynner 
det å bugne skikkelig i blomsterkassene!
Det gnistrer i så intense farger - det er juni som
virkelig har kommet for å
bli!




Juni

i
blomsterkassen..




og

juni
er også gardiner
som blafrer og leker seg i
vinden! 







Juni
er spennende
 overraskelser i blått som vokser ut fra en
grein..

hva
er dette for en busk
tro?





Den
ble kjøpt 
 uten blomster og uten blader sist
høst

jeg
venter

 i
spenning!








Juni
er tiden
med viltre roser
som hviler seg mot en
stein..




og

dager
med plutselig
høytørke under digre
trær!





Juni
er jordbærblomster som strutter i
pallekassene..




og

selvfølgelig
fråtser jeg i plukksalat, ruccola og 
persille når jeg bare
vil -

det 
er

 jo 
juni!





Juni
er også gleden
over å betrakte små blad som gradvis forvandler seg -
fletter seg sammen til tette, krøllete små
salathoder..

det
er en helt spesiell
juniglede!




Juni
viser seg også 
i

myntebedet..




og

i
en azalea-busk i fullt
flor..




og

lyser det
juni fra en krukke der 
erteblomstene
bor!




Juni

lover 

at 

potetene
gror..




og

i
juni tar alltid 
gressløken ansvaret for å pynte
hele urtehagen i det nydeligste lilla
blomsterflor!




Inne 
i huset mitt
står det også noen junigleder.
De minner meg om at jeg nylig hadde
bursdag!

Bursdagsblomster


bordet







og

nye
middagstallerkener til
kjøkkenet!

(Riviera Maison)





Jeg
setter veldig pris på å være
 junibarn!






Kanskje
det er flere junibarn
som kjenner seg igjen akkurat i denne
teksten?



" Jeg er et junibarn som ble født
 når juni raslet med bjørkebladene og blomsterengene for lengst var pyntet til fest. 

Da jeg kom til verden var luften
fylt av liljekonvall. Ved inngangsporten vår bugnet syrintrærne, og de lilla syrinduskene
hvisket velkommen hjem, der de danset i vinden rundt barndomshjemmet mitt.

Nyfødt ble jeg båret inn til
kvitrende junimelodier fra tretoppene, og jeg fikk sove søtt til stille bjørkesus
fra skogen. Duften av syrin lå som et magisk slør av juni-lykke over
huset vårt og de stille junikveldene i hagen.

Minnene fra sommerdager som et ekte junibarn
ligger godt gjemt i barndommens junimarker. Der bor historiene sammen med
smørblomster, prestekrager, blåklokker og timotei. Blomstereng-lykke
vil for alltid ha en spesiell plass i junibarn-hjertet!

Så går tiden. Juni kommer trofast på besøk.
Som Askepott forlater juni bestandig festen plutselig en sommernatt, og jeg
står overveldet tilbake når juni reiser.

Det er fint å ha fødselsdag 18. juni.
Juni er min måned. Jeg kikker meg omkring i juni med stor beundring
og takknemlighet. 

Jeg kan stole på juni! Hun kommer alltid tilbake en
grytidlig morgen i skjæringspunktet mellom vår og sommer med bursdagen min, duftene
og alle barndomsminnene. "


(Else Britt 2015)





Enda står blomstrende bursdagsminner i kjøkkenet!




Junisolen
titter inn og varmer små cherry-tomater
i stuevinduet -

jeg
håper at de skal begynne å rødme
snart!




Tomater

i
juni..





Ta vare på 
de fine øyeblikkene i juni. 
Du skaper dem selv - og så er
 de bare dine.





Kjærlig hilsen Else Britt




Kommentarer

Populære innlegg