Smak av sensommer..


Look what I found on Wayfair!

Enda finnes det litt av hvert 
ute i hagen som det kan være vel verdt å sanke inn!

Gressløken stod fortsatt 
med det bustete hodet sitt ute i pallekassen i dag - men er det egentlig
 noen vits i å tørke gressløk? 

Ute i hagene rundt omkring står gjerne en tue med
gressløk. Utpå høsten visner den ned, ja, svært ofte uten at vi har
fått benyttet oss noe særlig av den, den blir lett glemt, for på denne
årstiden finnes det jo så mye annet godt!





Men de siste sesongene
har jeg tatt inn gressløk, tørket den, og jeg må si den gir en raffinert smak
på maten, og fyller hele vinter-kjøkkenet med den utsøkte 
duften av sommerminner og sensommer! 




Gressløken er økologisk, 
 og det er morsomt og interessant å lage egne enkle smakstilsetninger
til maten, som også er helt uten tilsetningsstoffer!

Jeg bruker gressløk 
aller mest i tomatretter, wok, sauser, supper, pizza og pai. 

Så er tørket gressløk veldig godt i lasagne!




Årets
produksjon -




noen
timer i urtetørken på 40 grader -
og vips!




Nå er smaken fra årets 
sommer allerede godt bevart i en krukke!

Jeg ser med glede 
fram til å bruke den, når jeg utpå høsten en gang
tar av lokket, snuser inn duften og henter fram minner fra en
sensommer.





"Let food be thy medicine and medicine be thy food." Hippocrates #health #quote



Kommentarer

Populære innlegg