Hviletid..


 
 
November er på plass
ute i den kjølige og tåkelagte morgenen.
I dag stråler november med en trolsk duggfrisk skjønnhet -
og vi reiser videre i november gjennom mørkere og kortere dager.

Denne dagen må jeg benytte timene
ute i det sparsomme lyset, for sannelig er dagslyset flyktig for tiden!

Plutselig kommer ettermiddagens mørke og omfavner alt -
 støvlene trykker bladenes løvfall lenger ned i jorden, gjøremålene ordnes
i full fart, mens november skubber mørket nærmere både meg,
senhøsten og årstiden.
 
  
 
 
Jeg har avsluttet
det vanlige høstarbeidet i hagen.
 
Men det er viktig å legge til rette for plantenes hviletid.
 
Røttene skal ligge i vinterdvale.
Akkurat som når du og jeg hviler kroppen og lader opp for ny energi,
finner vekstene sin hvile og kraft i den gode søvnen.
 
Derfor har jeg
så lyst til å ha større potte, og mer god jord
som beskyttelse på julerosen! 
 
For plutselig kan jo de kjølige nettene komme!
 
 
 
 
Et
eucalyptustre
 
skal
 også forberedes til
vinteren.
 
Det får ny større potte,
et lag med bobleplast, og en lun plass inntil husveggen
skal gjøre vinteren lettere å overleve i. 
 
 
 
 
 
 
 
Det er også tid for løk!
 
 
 
 
 
 
Løkene settes i krukke -
 
 
 

dekkes med jord
 
 
 
så ser jeg
fram til den store festen når løkene spirer utpå vårparten
engang!
 
 
 
 
Oliventrærne
 
har fått tykk
isopor under krukkene,
og et foreløpig dekke av tykk strie -
ja, men bare inntil videre!
 
For her gjelder det å følge med.
Hvis det blir en vinter med mye frost,
så er det vanskelig å klare seg i kulden for middelhavstrærne -
de behøver mye omsorg!
 
Jeg plasserer oliventrærne inntil vegger
eller i en lun krok, og blir det veldig kaldt, så kommer bobleplasten frem,
som ekstra god isolasjon rundt krukken.
 
Står trærne under tak
må vi ikke å glemme å vanne dem, for de trenger litt fuktighet
selv om de er inne i hviletiden.
 
 
 
 
Så er plantene klare for vinteren og den gode hvilen. 
 
Av naturen kan du og jeg
også lære at det er i slike pauser og mellomrom vi lader kroppen.
Vi samler ny styrke, og gjenoppretter balansen.
 
 
Look at a tree, a flower. a plant. Let your awareness rest upon it. How still they are, how deeply rooted in Being. Allow nature to teach you stillness.:
 
 
Naturen er en mester i å skape stressfrie soner!
 
Kan vi oppsøke naturen, og slik oppnå den hvilen og påfyll av
krefter, som du og jeg så sårt behøver
på denne årstiden?
 
 
 
 
 
 Nature does not hurry, yet everything is accomplished. Always loved this one. Patience :
 


Kommentarer

  1. Godt å se at det blir stelt så fint for plantene før vinteren kommer. Koselige bilder. Ha det godt. Hilsen fra Liv

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg