Ny tradisjon..




Inne i huset begynner det å bli julestemning -
men det føles ganske rart å titte ut av vinduet på den grønne vinteren!
Julenekene står enda på vent i uthuset, fordi jeg går og venter på den perfekte kalde dagen -
du vet - en sånn magisk vinterdag.. med små snøfnugg som danser vilt i luften, før de legger seg til hvile som et melisdryss på bakken og smelter i ansiktet -

en slik vinterdag
 skal jeg henge ut julenekene!





Grønn vinter utenfor vinduet..




I år har jeg begynt med en ny tradisjon !

I dag kjøpte jeg nemlig for første gang kongerøkelse -  
og nesten med en gang spredte det seg en helt nydelig duft av krydder i hele huset!





Kongerøkelse er en eldgammel katolsk tradisjon,
og i følge bibelen fikk Jesus røkelse i gave fra "de hellige tre konger".

Mange bruker røkelse uten å se på dette som en religiøs forbindelse, fra
gammelt av ble røkelse også sett på som noe eksklusivt, fint og
 et verdifullt produkt!

Røkelsen inneholder 
en blanding av blomster, røtter og harpiks -
og ingrediensene importeres gjerne fra Afrika og middelhavslandene ,
og det finnes mange forskjellige typer 
og oppskrifter.




Duften av jul..





Det er også mulig å lage sin personlige røkelse selv!

Det finnes oppskrifter 
med kanel, stjerneanis, nellik, ingefær og kardemomme  og mandarinskall..
kanskje noe å prøve seg på til neste jul?





























er det koselig
 å sitte i skumringen med tre tente lys, 
kaffe og lage huskeliste over de aller siste julegavene -
ønsker deg en fin-fin
førjulstid!












Another traditional Advent Calendar is made with an orange and cloves. 24 cloves are spiked into the orange which makes a yummy Christmasy smell. Each day a clove is taken out and when there are none left you’ll know tomorrow is Christmas Day. These calendars are very decorative and are perfect to rest in table wreaths, to put on the dinning table or with Christmas platters.:



Kommentarer

  1. I fjor hadde vi vind og regn på julaften. Da er det vanskelig å finne den julfreden man får av dalende snø. De siste årene er julesnø noe jeg bare ser i julefilmer, og jeg kjenner at jeg savner det :) Så fint du pynter til jul! Røkelse skaper stemning, og det er alltid plass til nye juletradisjoner. Ha en fortsatt fin advent :)

    SvarSlett
  2. Ja, kongerøkelsen (fra apoteket) var en tradisjon fra barndomshjemmet som jeg har tatt med meg videre. Ingen over, ingen ved siden, det er juleduften :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg