Tanker ved kjøkkenbenken...



Dette
er 

squash-plantene 


kjøkkenbenken!





Det 
er utrolig
hvor fort de vokser seg store og kraftige -
så titter de plutselig over kanten på 
krukken..

og


vil de opp i lyset og 
ut i verden!

Squash-plantene
 er som små menneskebarn.

Om få dager
 skal de flytte ut i det fri
og få prøve seg på egne små rotføtter!

Så her går jeg og venter.

 Jeg må velge 
det riktige tidspunktet for å gi slipp!
Jeg må følge dem ut, så overgangen ikke blir for brå.

Er disse plantene 
virkelig sterke nok til å leve blomsterlivet på egne bein?

Svaret er nok utvilsomt nei.

De unge blomsterstenglene
behøver myke dyner av beskyttende jord.
De må næres av sprudlende drikke, pallekasse-senger fylt til randen
av omsorg, og varsomme hender med velgjørende blomsterkjærlighet.

Å slippe menneskebarn fri, 
men likevel holde dem fast med åpne armer.

Ser du likheten med 
plantene, i det kunststykket det er, å slippe noen fri for aller første gang?

Så vanskelig, men samtidig så lett? Å slippe taket, og likevel holde fast? Gi beskyttelse,
men også skape rom for å få prøve ut sine vinger? 

Ute i den store verden trengs kraftige røtter, rikelig med kjærlighet og troen på 
at vingene har styrke og tåler ferden.






Snart  er squash-plantene
på vei ut fra kjøkkenbenkens lune
favn - 

til 
en verden utenfor 
kjøkkenvinduets beskyttende
varme!

Ikke
for tidlig og ikke for 
seint -






jeg
ønsker lykke
til og følger med 
ferden!







Kommentarer

  1. Har lyst til å prøve meg på å dyrke squash
    Er litt sent ute med å så, men tror jeg prøver likevel.
    Er jo så godt, og i tillegg spennende å dyrke litt selv.
    Ha ei herlig helg :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg