Godsaker til søndagskaffen..


Es la hora!!



Før helgen kom jeg
over denne flotte posen med epler i matbutikken.

Så fristende de var, og veldig gode å knaske på! 

Men så husket jeg plutselig at det
er svært lenge siden jeg har tatt frem en av mine "gamle" oppskrifter,
tatt meg god tid og laget en skikkelig tradisjonsrik kake til
søndagskaffen!





Syrlige, kjempegode epler!




Det er enkelt å lage mørdeig med mikser.

Det er bare å blande alt, og vips! 

Snart har du deigen ferdig til å settes
en stund til hvile i kjøleskapet.

 I mens så fikser du eplefyllet.





EPLEKAKE

Mørdeig:

2 dl hvetemel
2 ss melis
100 gram smør
1 eggeplomme

Alt blandes, eltes godt sammen til en mørdeig.
Stå kaldt 30 minutter.

Kakefyll:

50 gram rosiner
saft av en sitron
6 middels store epler
4-5 ss sukker
1 ts kanel
2 egg
1 ss maisennamel
2 ts vaniljesukker
3 ss matfløte

Fremgangsmåte:

Smør en kakeform 22-24 cm.

Ta 2/3 av mørdeigen, klem den utover i bunnen av formen,
og 2-3 cm oppover langs kantene. Prikk bunnen med en gaffel.

Skrell eplene. Skjær eplene i små terninger.
Drypp straks med sitronsaft for å unngå misfarging.

Fordel rosiner, epler, sukker og kanel utover bunnen.
Visp eggene, ta eventuelt av litt til pensling av gitteret oppå kaken.
Pisk eggene, maisennamelet, vaniljesukker og fløte godt sammen med en håndvisp, 
og hell dette over fyllet.

Lag tilslutt et gitter oppå kaken.

Kjevle og bruk en bakkelsspore, eller som her hos meg, 
trill tynne pølser av deigen og trykk disse flate langs kanten, og over kaken.
Tilslutt trykte jeg litt ekstra mønster med en gaffel.

Kaken stekes 190-200 grader/45-50 minutter midt i ovnen.
Gitteret pensles med egg.






Die Geheimzutat in der Küche: Liebe | https://ad.zanox.com/ppc/?38334157C17911603&ULP=[[http://de.dawanda.com/product/84370935-kitchenaid-a4-art-print-i-aquarell-illustration?partnerid=de_zanox]]






Jeg glemte å pensle gitteret med egg,
men - jeg ble fornøyd med resultatet likevel!

Eplekake servert med halvsmeltet vaniljeis - 
jeg lover deg garantert suksess!






A party without a cake is just a meeting - Julia Child quote in a pretty watercolor inspired FREE printable. Available for download in four colors!

Kommentarer

Populære innlegg