Just for fun!



Raclette..

den 

berømte

 sveitsiske

 osten!

Joda, raclette..

det er så absolutt den sveitsiske

 høyt elskede populære

 nasjonalretten!

Den

 beste

 raclette-osten 

lages i de sveitsiske

 alpene!

Den  har en utsøkt smak og er hovedingrediensen i måltidet.


Det sies at lokale bønder og gjetere la ost på varme steiner og i nærheten av åpen ild når det 

nærmet seg måltidene, og skrapet osten over nistematen sin.

Tilbehør var gjerne urtete eller lokal vin.

Osten ble etter hvert kjent som helt ideell å smelte og nydelig på smak!




Det finnes mange forskjellige

 raclette-jern 

å få kjøpt

 som kan settes

 midt på bordet!




Raclette

 kan gjøres enkelt med ost og litt grønnsaker og dip..

 eller

 med forskjellig kjøtt og gode sauser til!


Denne kvelden hadde vi biffstrimler og bacon, squash, champingion,asparges, sylteagurk, salat, 

bernaise-saus, oliven..og ja, masse godt!









Raclette-mat

 er

 bare

 herlig!


Den kan være så enkel, absolutt spennende, skape aktivitet rundt bordet og -  



varme.. og  hjertelighet! 


Og det aller beste?

Det kan vare i flere timer!







Enjoy!




Vi sees!
Link til spesielle adresse http://bloggurat.net/kart/registrere/148/aalesund

Kommentarer

  1. Det så fantastisk både spennende å nydelig ut! Her jeg sitter å spiser på en brødskive ble det plutselig kjedelig:))

    Herlig herlig:))

    Nyt dagen:))Så fantastisk deilig med noen varme solstråler igjen!

    SvarSlett
  2. Nam-nam-nam.... for noen nydelige farger, og for ei stemning! Nyyyt <3

    SvarSlett
  3. Det er virkelig flotte bilder her og det ser ut som om dere har hatt en fortreffelig aften.

    SvarSlett
  4. Ja, det var utrolig godt dere..og så er det noe så ekstra koselig med å tilberede maten ved bordet!Tror mange har et raclette-jern..som kanskje ligger bortgjemt i skapet?Det var ganske populært med raclette for noen år siden husker jeg.:)

    SvarSlett
  5. Jeg var hos frisøren i dag.. og hun snakket så varmt om raclette!! Jeg kjente at dette er noe jeg må prøve... elsker lange måltid rundt bordet! Vet du hvor jeg kan kjøpe et stort og bra raclettejern?
    God pinse!!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror de har gode raclette-jern på de fleste butikker som har elektriske varer.:)Mitt står det DUKA på, men det er litt gammelt, og det er kun på/av knapp, tror jeg ville valgt et som varmen kan reguleres på og som har et godt belegg..for mitt svir seg litt lett nedi når vi holder på(blitt litt oppskrapet etterhvert!;).Det er koselig og kjempegodt med raclette, kan virkelig anbefales!:)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg