Den andre gleden..


Da jeg fikk Trulte
 i bursdagsgave for tre år siden
så visste ikke jeg at jeg skulle komme til smile for meg selv om morgenen - jeg visste så absolutt ingenting om at jeg noen ganger kom til å le høyt!

Jeg ante heller ikke
 noe som helst om at jeg skulle komme til å småprate med Trulte når jeg gikk ute i hagen
 på morgenkvisten!

Neida! 

Jeg tenkte faktisk aldri 
på at jeg skulle få en klump i magen av godfølelse - at jeg ikke fort nok kunne få på meg støvlene for å gå ut å åpne Trulte-døra om morgenen - nei, for hva visste vel jeg?
 Jeg visste ingenting om dette - i det hele tatt!

 Fordi alt dette?

Det var før..
ja..det var før jeg
 oppdaget 

den
andre
gleden..




Trulte!

Her
er Trulte morsom..
skulle nesten tro hun visste om akkurat min
humor!




Jeg visste ikke
at urtene i hagen skulle få en ny, større og viktigere 
betydning..




visste
ikke at løpestikken
som vokser som ugress i hagen min..at akkurat den skulle det bli så viktig
 for meg å ta vare
 på!




Jeg
visste heller ikke at det skulle
komme til å bety så mye for meg at oregano og timian heldigvis står grønne - til langt utover vinteren..

at
 de titter så nydelige opp av 
snøen og kan plukkes nesten hele
året..





jeg
trodde aldri at jeg skulle elske løvetann!
At jeg skulle kikke etter steder rundt meg der det vokste mye av den..
at jeg skulle plukke løvetann med et kresent blikk! At jeg bare ville plukke de aller beste og mest næringsrike bladene..at kun det beste var godt nok..de med taggete blader, du vet..jeg trodde aldri at jeg skulle jakte på 
dem! 

Og - tørke dem!




Og -
så trodde jeg ikke
at jeg skulle bli så hoppende glad
fordi persillen står grønn ganske langt utover 
høsten..at jeg skulle gå rundt å fryde meg over det!

Jeg
visste ingenting om dette
før jeg oppdaget

den
andre
gleden!

For -

hjertet mitt banker
litt ekstra..det betyr plutselig noe annet..når jeg kan gi Flagre det aller beste hun vet..
før tenkte jeg at mat er jo mat..og at det viktigste er godt stell..men det var før!
 For da hadde jeg jo ikke oppdaget den andre 
gleden!




Jeg
visste ikke at jeg skulle se fram til
å leke om ettermiddagen - at jeg skulle hoppe omkring - le høyt og masse - og leke gjemsel mellom trærne!




Men
det var før jeg 
oppdaget

den
andre
gleden!





Jeg
visste ikke at
høsten..





var
så blendende vakker..
nei, jeg ante ikke at det så ut som om gresset i sjøkanten stod i
brann - akkurat når solen plutselig 
skinte

i
regnet..

for
først
måtte jeg bare
 være..

jeg
måtte være
ute i høsten slik at høsten selv fikk tid til
 å vise meg den andre
gleden!





Jeg
forsto heller 
ikke viktigheten av
at blomsterløvet fikk ligge i fred 
om

 høsten..

at
 løvet skulle beskytte 
de nydelige løkblomstene som titter opp av jorden om
våren..

jeg
måtte erfare og se!
Forstå naturens gang når blomsterspirene strekker
seg opp av det varme løvet om våren..da er tiden kommet..da kan jeg rake og slippe lyset til -
og kjenne på - den andre
gleden.





Jeg
skjønte ikke bestandig at
regnet som strømmer ned er en betydningsfull gave til
jorden!

Jeg
forstod det ikke - ikke før
jeg reiste så langt avsted..jeg så tørre åkrer og sletter..støv og
knusktørr sand.. jeg så skoger med brunsvidde
 trær..

da
lærte jeg noe!

Om å elske - og takke - for regnet!

Og -

noe

om

den
andre
gleden!





Den
andre
gleden?

Det
er den uventede gleden som det ikke er mulig å
 forklare!

Det
 er noe vi må oppleve og erfare
 selv..

og 
den andre gleden
 er det umulig å forberede seg
 på!

Den andre gleden kommer gjerne plutselig!

 Den
kommer ofte 
i kjølvannet av noe helt
 annet! 

Den
 andre gleden 
handler mye om at du tror det er du som gir en glede!
Akkurat som når jeg trodde jeg skulle stelle og dulle for Trulte! Så er det hun som har forandret min hverdag!

Eller som når plenen 
min kryr av løvetann - jeg begynte å elske den fordi det betyr matglede
 for Flagre!

Og - leken med dyra? 

Jeg trodde
jo at det var jeg som skulle leke og aktivisere dem slik at de fikk fine
opplevelser..

men så
 var det altså hundene som viste meg
 den andre gleden - nå er det kanskje jeg som tøyser aller mest i
leken!

Den andre gleden -

du
 gir 

omsorg
men så viser
 det seg at det er du selv som får mangedobbelt 
igjen! 

Så rart!

Har du opplevd noe sånt?

Har
 du også
 ganske uventet kjent på denne 
følelsen?

 Den andre gleden?


Det
er kanskje litt som å få sitt første barn?
Vi er så opptatt av å gi..og å gjøre de riktige tingene -
og så blir vi helt overveldet! For vi har jo aldri opplevd dette før - og er ikke forberedt på all
den fantastiske kjærligheten vi får 
igjen!

Så sier vi kanskje
 til andre som har opplevd det at - hvorfor fortalte du meg ikke det? At det var slik det var?
Men det er det som er så spesielt med den andre gleden!

Det går nemlig ikke an - å forklare den!



Kommentarer

  1. Nydelig skrevet Else- Britt <3

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Marit - ja, det er mye i livet vi lærer ved erfaring..som gir uventede gleder! :) Sånn som med yoga..jeg tenkte at ok..jeg kan jo selvfølgelig bli med på en prøvetime..men så oppdaget jeg den andre gleden der også! Vi vet ikke hva "det nye" vi gir oss ut på gir av uventede gleder før vi har prøvd! <3

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg