Skjerf til bamse..


I
dag har jeg lest om
kreativitet

og
 dette med 
kreativitet hos barn, det er utrolig
spennende!

Dette
med at alle mennesker
er født kreative - og at vi faktisk er kreative
resten av livet
vårt!




Det
som er spesielt er
at kreativiteten kan
hemmes..

eller 
så kan den utvikles - 
det kommer helt an på hva som skjer  med oss gjennom
livet!

Det
er forsket på utviklingen
av barns kreativitet. Forskningen viser at kreativiteten avtar med alderen.
Det ser ut til at det er en viss tilbakegang av kreativiteten i den første
 skoletiden.

Hvorfor er det slik?

Det
kan ha sammenheng med at
barnet på skolen møter nye "begrensninger" -  barna skal formes mer inn i en konformitet,
de skal formes inn i felles normer som er en av skolens
 oppgaver.

Dette
er ikke bare negativt - for forskning viser
at verdinormer som overføres til barnet også kan øke
kreativiteten. 





Trygghet
er viktig for å stimulere kreativiteten!
Trygge barn er også mer villige til å eksperimentere og ta sjanser, og det viktigste vi voksne
kan gjøre er å ikke hemme kreativiteten - men heller tenke på hvordan vi kan stimulere kreativiteten hos
barnet.

Kan vi skape noen nye opplevelser?

Legge til rette for nærkontakt med naturen eller naturfilmer?

Skaffe kreativt utviklende leker som stimulerer fantasien?

Så leste jeg om eksemplets makt - 
hvis vi voksne søker utvikling, nye oppgaver og tankestimuli, så
blir gjerne barnet inspirert til å gjøre det samme!


( Boken jeg har lest i heter Systematisk og kreativ problemløsning av Leif Runar Forsth)





Du
skjønner at i det
siste så har jeg tenkt mye på dette med kreativitet!
Jeg synes det er så fabelaktig å se på kreativiteten hos barnebarna mine - men
så har jeg tenkt mer på hvordan jeg kan bidra til å stimulere den 
kreativiteten de har nå, slik at den ikke hemmes - med
alderen?

Kan
jeg bidra til at kreativiteten heller
styrkes?






i ettermiddag har vi holdt på
med garn..

men
neste gang?

Da
tenkte jeg på alt 
det spennende som finnes ute i hagen og
fjøra - en høsthage er egentlig en oase for et barns fantasi og 
skapelyst!

Et hav av muligheter!

Kjenner
at jeg gleder meg
allerede..og ble faktisk litt inspirert av alt sammen -
selv! 

Og
bamsen Teddy?
 Den ønsker seg et lilla skjerf til
jul..





" Minst en gang om dagen bør vi høre en liten
sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde, og
- om mulig - si et par fornuftige ord.

Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832), tysk forfatter





Du kan lese mer om kreativitet her.http://humlehagen.blogspot.no/2011/11/kreativitet.html

Ønsker deg en kreativ høst, og gleder meg masse til vi sees igjen!





Kjærlig
hilsen

Else Britt





Kommentarer

Populære innlegg