Nytt liv..



Denne
helgen så 
spiste jeg så mye god
mat!

Men
etter ei helg
med masse godsaker
så synes jeg alltid at det er så deilig med
noe helt enkelt
igjen..

ja,
det kan faktisk
smake helt nydelig godt med noe så utrolig
 enkelt og hverdagslig som
havregrøt!





Det
som ikke er
så alminnelig med havregrøten min
det er de kjempegode havregrynene som
 jeg lager den
av!

Du
ser den blå
pakken på bildet under her 
som heter Saltå Havregryn - de er økologiske
 og jeg kjøper dem hos 
Idunns Epler.


bruker jeg litt
rosiner..

og
spiser den varme
grøten med iskald melk
oppå - og en neve mandler og
 nøtter ved siden
av


altså..

det
helt
 enkle?

Det kan være vanvittig godt!





Ellers
har jeg 
begynt å lete
fram

påske-eggene..




og
akkurat da
kom det et bitte lite gløtt av etterlengtet
ettermiddags-påskesol inn gjennom
vinduet!




Skikken
med påske-egg
er ikke så gammel - den omkring hundre år!
Eggene kom på bordet påskedagen -  når hønene var begynt å 
verpe igjen etter fastetiden. Fra gammelt av var egget et symbol på livskraft og fruktbarhet.
I folketroen hadde egget en slags magisk kraft! 

Det ble sagt at 
når eggeplommen var meget stor,
så ble året godt - men jeg lover ingenting for dette er jo overtro og noe
som har vandret omkring på folkemunne! 

Det kunne være 
mye overtro i gamle dager, og noen steder melket budeia noen dråper
 i et eggeskall den aller første gangen hun melket ute
om våren har jeg
hørt!

Hva tenker du 
om den påsketradisjonen vi har?
Med gule lys, nyutsprungene påskeliljer..nytt grønt løv og søte gule 
små påskekyllinger?

Kanskje det står for nyskapelse?

For nytt liv?

I
naturen..

og

i
menneskesinnet?




Men
altså..

tilbake
til
påske-egget
mitt

det
blir nok
 ikke bare havregrøt!
Som du ser har jeg allerede begynt å fylle
opp med små påskefristelser i
eggene..

og
det blir
nok litt mer av det gode
etterhvert!






I
vinduskarmen
har grønnkålplantene fått nye
 lysegrønne
blader..

de
er ganske
søte!

Og
nyutsprunget!

Nye..

akkurat

som

eggene!

Og
påskekyllingene..

et
vakkert
symbol


nytt liv
som er som den herligste
 medisin!

 For
menneskesinnet!




Kjærlig
hilsen

Else Britt

 

Kommentarer

Populære innlegg