Hverdagslykke-ting..


I kveld tok jeg først en titt -
og så et digert jafs av den aller første gulroten!
Den var ikke så stor, og det er jo alt for tidlig også -
men det var så fristende, og så var jeg spent på om jeg så noe tegn etter gulrotflueangrep,
men ingenting var å finne så langt!




Jammen er det deilig
med fint lettskyet vær, og lysten til å få orden i pallekasser
og urtebed er så absolutt tilstede!

Det er noe som heter
 å begynne i en ende..og det har jeg gjort, og det er herlig
å se at sneglene er mer eller mindre dratt sin vei, og akkurat
det kan jeg virkelig like!




Regnvær og snegler..
joda - det har satt sitt preg på grønnsakene i år -
men likevel finnes mye godt i hagen min til å virkelig
 glede seg over!








Grønnkål..




gul løk..



rosenkål..



og

salat -

så ingen grunn til å klage!




Når
jeg har slike hagedager
så er det andre her som jobber hardt også. 
Det er nemlig
Trulte! 

Hun
 fungerer som en
 over-kontrollør, og alt slags hageavfall fra
 det aller minste strå er innom
 Trulte for full 
sjekk!

Slike 
dager jobber Trulte i 
timevis -

snur
 og vender på 
alt

og
det som kan
 nyttegjøres havner så klart i
Trulte-magen, for her går
 ingenting til
spille!




Trulte
jobber..




intenst

og

nøyaktig..





er det andre
som har det hektisk også
og jobber hele døgnet i hagen min -
det er nemlig
humlene!

Det
surrer 

noe
voldsomt -

tenk
mot alle odds
så flyr de omkring med de bitte små vingene sine,
som rent logisk ikke kan bære dem -
det er ganske
 rart!



Lavendel, timian, sitron-melisse 
og salvie står i full blomst og tiltrekker seg humlene - og det er utrolig fasinerende å 
betrakte humlene som flyr mellom dem hele
tiden! 


Timian..




sitron-melisse..











Her
ser du salvie-blomsten -
den har små klokker som humla kryper inn i -
kan du se den?




Skal
tro hvilken humle som besøker salvie-blomsten?
Kysthumle eller åkerhumle kanskje?

Det finnes flere typer.
Det er ikke lett å se!





Her ser du den litt bedre..












men
uansett humle-type
så er den veldig fin og arbeidsom
 i hagen min for
 tiden -

og

humle-surr

 er

 en
vanvittig
 koselig

HVERDAGSLYKKE-TING!



















Kommentarer

  1. Du inspirerer meg slik med dine grønnsaker! Akkurat en slik hage jeg drømmer om og en dag snart skal jeg så i hagen:)

    Fin sommer forsatt selv om varmen uteblir:))

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Jill, det er så herlig at vi kan inspirere hverandre med forskjellige ting - du er min store friluftsliv-inspirator! :) God sommer til deg - koser meg stadig med dine vakre inspirerende bilder - fortsatt god sommer til deg også. :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg