På ei NAKEN grein..

Spesielt i gammeldagse hager og hvis du kikker i boligområder med eldre hus - så har du sikkert sett den?

Eller hvis du har kjøpt et gammelt hus, eller ei hytte der det gror eldre vekster i hagen?

ILDKVEDEN! Noen kaller det for ELDKVEDE.


Den tilhører rosefamilien. Den er hardfør, tåler mye og blomstrer i mai - juni med små rød - rosa blomster.

Den er veldig søt!

Den har torner - og plantes gjerne i hekk der du ikke ønsker så mye tråkk i hagen din, for tornene gjør at dyr og mennesker holder seg litt unna den!


Visste du at disse var SPISELIGE?

Ja, for om høsten i september/oktober modnes de gulgrønne FRUKTENE til ildkveden!

Disse fruktene kan brukes i kjøkkenet..dette var helt nytt for meg!

De er syrlige, og rike på C - vitaminer!

De skal visst være best etter ei frostnatt..til å lage gele`av..ildkvedelikør..og visstnok vin!

De er ganske så DEKORATIVE og litt RARE der de henger på de nakne greinene! Til våren skal jeg vise deg når ildkveden står i vakker rosa/rød blomstring..
GLED deg!

Ikke visste jeg..at jeg hadde UBRUKTE RESSURSER..i hagen!

Kommentarer

  1. Foereldrene mine har en stor flott ildkvede i hagen sin, som er bare fantastisk når den står i blomst! Men jeg var ikke klar over dette med fruktene... nå skal det utforskes! :) Takk!

    SvarSlett
  2. Hei Randi!

    Ja, vi lærer stadig noe nytt!Jeg har jo alltid trodd at fruktene var giftige..så feil går det an og ta!!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg