Kjærkommen gjest..



I
kjøkkenkroken holder jeg på
med å fylle på med forskjellige matvarer i dag,
og endelig kom det nye ferske egg igjen opp i den 
tomme eggekurven min etter
helgen!





Mens
jeg holder på
så fikk jeg så
lyst..





lunsj..




jeg går ut og kikker
 etter

en kjærkommen gjest!




Og
gressløken?

Den
vokser og gror..
og den dufter fantastisk
godt!




Ingen
tvil om at det blir
vårens første omelett med
tynn, fersk og sprø nyklippet gressløk til lunsj
i dag!





Mmmm..

det
dufter og smaker
himmelsk!

Og -

det
smaker 

noe
helt

annet

også!

Det

smaker

av
tidlig

 vår

og
barndomsminner!

Av
hoppestrikk!
Og - nye småsko..av paradishopp på en fot og ny vårjakke -
av sølepytter..et lite vink på hjørnet i lyse vårkvelder, kanonball og klinkekuler..
brødskiver på trappa og surgress - og glade voksenstemmer i
hagene..

å
leke
i  barndommens hage og løpe rundt
i de andre sine hager-  det var vanlig i min barndom - for det var vår lille verden.. det
var kjempegøy!

Og - 

kanskje
tørre å smake på en bit av en
 gressløk..

huff sååå sterk den
var!

 Æsj!

Vi
lekte med den og laget "mat" også -
husker jeg!

For
 ei slik bustete
 og ofte ganske så forvokst
 gressløktue..

det 
hadde jo
 absolutt alle i et bortgjemt hjørne av hagen
sin!

Før!





jeg klipper gressløk
 og koser meg med barndommens dufter..og kan nesten høre i det fjerne min
mamma rope til meg fra kjøkkenet i barndomshjemmet mitt:

" Du Elsemor? Kan du springe ut i hagen å hente inn litt gressløk til potetene?"

Og jeg sprang..for jeg likte gressløk og ble vant til å bruke den - gressløken hørte liksom helt selvfølgelig  med når den dukket opp tidlig på våren
som

en kjærkommen gjest!




Hm..

det
 ble gode barndommsminner
som dukket opp i dag fordi jeg gikk ut og kikket etter
en kjærkommen gjest!

Livet
går

og
øyeblikket

kommer
aldri

igjen!

Disse
ordene vil jeg tenke på
i dag..

og
kanskje?

Kanskje
jeg skal dvele litt med
noen flere barndomsminner..

tenke

og
drømme
litt

om

øyeblikk
som aldri kommer 
igjen..

joda!

For
  det er deilig
 å innimellom kunne tenke på øyeblikkene og drømmene
som var en gang..

og
minnene!


" Hva kan man mer begjære enn en liten hage å
spasere i og det uendelige å drømme om."

Victor Hugo (1802-1855), fransk dikter





Alt godt til deg!

Med denne
 nydelige sangen som jeg har spilt
så mye i det siste..ønsker jeg deg en god dag 
videre!

Lytt
til teksten
 og

nyt!

Vi sees!




Kommentarer

  1. Fikk lyst på omelett med ny gressløk ... :) fine ord du deler, om gode minner... og nydelig sang :) klem

    SvarSlett
  2. Nå fekk eg lyst på omelett med gressløk,husker vi hadde alltid det oppi masse:)
    Fin kveld til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  3. Nam...det ser nydeleg ut !
    Og fine ord og betraktningar :)

    Ha ein fin kveld :)

    SvarSlett
  4. Du har så mange fine ord, ord som bringer fram minner hos meg også:) Og sammen med ordene følger hyggelige bilder:)

    SvarSlett
  5. Herlige bilder og fine ord! Det er godt å tenke tilbake på gode minner, tror det gjør oss godt. Og den sangen av Lars Bremnes er jeg også veldig glad i, nydelig både melodien og teksten. En god dag til deg:)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg