Søndagssysler


Utenfor
vinduet rusler
 fortsatt nydelige april omkring i
hagen

 i 
den pudderhvite søndagskåpen 
sin!

Men
inne så holder jeg på
med alt mulig og egentlig 
ingenting -

 ja, 
det bare sånne små
søndagssysler

du vet - 

sånt
 som jeg kommer på i farten - 
som for eksempel å forberede meg til den nye uken med
nybakte brød!


loppemarkedet i går
var det så mye spennende 
bøker, og i dag har jeg lest i ei så nydelig fin lyrikk-bok av
Jan Magnus Bruheim, Spegelen,  fra 1950-tallet, og den gangen i 1950 kostet den
 bare tre kroner..det stod utenpå boken skrevet med blyant, ganske rart 
å tenke på!


Men gløymer tende -

Blå natt. Og stjernelende.
Du. På ei frostbleik jord.
Ingen fleir
Einslege spor
på veg i mot verdens ende,
utan los -
Ser i mot stjernom
men gløymer tende
ditt eige ljos.

Jan-Magnus Bruheim
Spegelen





Joda,

koselige
søndagssysler!





Som
å flytte om litt
i basilikumpottene -
det er altfor mange frø ser jeg, så nå
har jeg spredd de litt -
til to nye potter

for
det er viktig
at det blir tumleplass til hver enkelt plante
slik at den får utvikle seg og får
god plass til 
røttene!




" Gjør av hver
dag et lite liv så
fullkomment som mulig."

Frank Harris (1856-1931)
britisk-amerikansk forfatter og journalist




Denne
tjelden oppholdt seg
så lenge på brygga mens jeg var opptatt med mine forskjellige
søndagssysler..

og
her ser jeg tydelig at
den har to bein..




men
på resten av bildene så ser jeg
bare ett bein..

har
aldri sett før at tjelden står
slik?

På ett bein?




Kanskje
den tenkte at
det var på sin plass å gjøre meg et aldri så lite
lure-pek?




Hm..

her også bare

ett bein!

Ellers
her i sjøkanten er snøen
borte..




skjellene
blinker som små sjø-skatter i
solen!








Dette
bildet tok jeg
først..

han
lurer meg nok bare!
Så nyskjerrig og innpåsliten som jeg er -
for det er nå ihvertfall
to bein!



God søndag til alle kjære bloggvenner!

Vi sees!

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg