Tøysekråker..


Før
kalte vi det for
 vårknipa..ja, du husker det
 kanskje?

Utpå 
vårparten..

når det, tja..hva skal jeg si..det
 "kneip litt" som vi gjerne
 sa!

Da 
ble det etterhvert
 litt skralt med grønnsaker, lite for og høy igjen til dyra - ja,  
alt var liksom oppbrukt gjennom den lange vinteren og alle så fram til 
en ny frisk vår for å igjen kunne høste fra naturen - at det skulle bli slutt på denne litt tunge
vårknipa!

Slik
er det jo ikke nå lenger, siden vi har så masse godt tørrfor og
vi får friske grønnsaker året
rundt!

Men
jeg merker at på denne tiden av året lengter jeg etter
å finne noe godt til Flagre når jeg rusler i skogen - kunne ta med noe godt og næringsrikt
hjem!

Og -
endelig så oppdaget jeg
 at det er kommet friske skudd på
 rognebærtrærne! Det er virkelig godsaker for ei lita
kaninfrøken!



Flagre sin lille morgenlykke  er ferske rognebærknopper..



Og -
da går det gjerne slag i slag nå utover -
snart vil det dukke opp små friske næringsrike løvetannblad
også!

De
ferske, små bladene..
det er favorittmaten og toppen av 
lykke!




Så -
når noen huffer seg
 og er helt fortvilt over løvetann i
 hagen..

ja, så 
koser jeg meg som bare det
og plukker stadig ferske løvetannblad til Flagre..
og så er det ofte slik at noe i naturen er det gjerne greit
 å bestemme seg for å bare leve
 med?

Å kjempe en innbitt kamp mot løvetannen?

Det blir en vanskelig kamp å vinne - og mye unødvendig irritasjon og stress!

Så når noen spør om jeg virkelig ikke irriterer meg over all løvetannen i plenen, så
sier jeg bare at løvetannen lever jeg fredelig sammen med - side om side -
 og det er faktisk helt sant!




Humlehage-morgen

med nydelig himmel og noen
ertete

tøysekråker..












Kanskje
du og jeg kan trylle litt med denne fine dagen?
Se på noe eller noen rundt oss - med helt nye øyne?
Se det uvanlige.. i det vanlige?
I dag?


Ønsker
 deg en alle tiders mandag her fra oss i 
Humlehagen!









Her og her kan du lese mer om Flagre hvis du har lyst!



Kommentarer

  1. Tips til Flagre-lørdagsgodt gjennom vinteren: Tørk løvetannblader når det er stort overskudd av dem. Er det varmt og sol tror jeg de er tørre på et par dager :-) Når de er HELT tørre, kan du pakke dem i papirposer (brødposer f.eks) og oppbevare dem på en tørr plass gjennom hele vinteren. Regner med at Flagre (og alle andre kaniner) får godt med høy gjennom hele vinteren, men jeg tror de vil sette ekstra stor pris på et tørket løvetannblad i ny og ne. Mine kaniner får av det bakketørkede høyet vi bruker til fôr til saueflokken, og der er det nok ett og annet løvetannblad :-D

    SvarSlett
  2. Å,tusen takk for tips - gjett om jeg skal prøve dette!Kanskje de kan tørkes i urtetørka også?Så kjempegodtgodt tips, dette har jeg aldri tenkt på, tusen takk for at du kikket innom og fortalte om det!:)Klem fra Else Britt:)

    SvarSlett
  3. Å for en skjønn kanin.
    Hadde løvehoder i flere år,
    men nå er det kun dverghøns.
    Har jo bare ei igjen
    etter at reven tidligere
    var å forskynte seg av flokken på 7
    Men skal starte opp snart med rugeegg.
    Det er sånn kos med disse små vesene.
    Ha en fin mandagskveld.

    SvarSlett
  4. like nydelig som Trulte <3
    er litt rart det der med løvetann......liker å se den på våren og forbanner den, når det blir sommer ;-)
    jeg gleder meg til å se den når snøen går :-)

    klem tone

    SvarSlett
  5. Du skriver fra hjerte til hjerte du - uansett tema, så treffer du...som når du skriver om å se dagen med nye øyne...farge den...og slikt...også er det jo nydelig med denne lille skjønne kaninen da...så herlig!! Og så mye selskap og kos det er i en sånn en :) Ønsker deg en fin tirsdag og en god uke videre. klem klem

    SvarSlett
  6. Så fin blogg du har, elsker dyr:-)

    SvarSlett
  7. Kjempe søt Flagre! Jeg har med meg ei lita hagesaks når jeg går tur i skogen, for da er det lettere å få med seg kvister hjem.
    Jeg drar med meg hauger med kvister hjem, og ser sikkert ut som jeg skal bygge rede eller noe. Mine 4 kaniner blir i allefall veldig glade!

    Flott innlegg! Klem

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg