Supermedisin..





I
noen dager
så har jeg hatt et nydelig
blomkålhode liggene i kjøleskapet -
det kom i torsdagskassen som jeg får levert på døra fra Idunns Epler og det
 var bare så utrolig
flott!

Jeg
synes alt som har
med mat å gjøre blir så mye mer interessant jo
mer kunnskap jeg får!

Men noe så alminnelig som - et blomkålhode?
Er det virkelig noe å undre seg over?
Å gå rundt her å glede seg så vanvittig over et blomkålhode?

Det er faktisk det!

Blomkålen er den mest delikate og lettfordøyelige av alle kålsortene!
Den inneholder provitamin A, vitamin B, C og E - aller mest C-vitamin!
Så er blomkål rik på kalium, kalsium, magnesium, fosfor og jern!
Så har du kanskje hørt om sporstoffer?
Det har blomkål mye av - stoffer som krom, sink, mangan, kobber og selen.
 Et nytt ord i dag er fytokjemikalier - har du hørt om det?
Fytokjemikalier finnes i blomkål, brokkoli, kål og reddiker og har kreftforebyggende egenskaper.
Flere eksperimentelle 
og statistiske undersøkelser  viser at bl a blomkål
 og brokkoli inneholder to typer fytokjemikalier, så det anbefales å ha grønnsaker fra korsblomstfamilien som bl a blomkål og andre kålsorter i det
 dagelige kostholdet vårt.
Det er nevnt ord som
 bl a rensende, vanndrivende, kreftforebyggende, kalorifattig, lettfordøyelig, tarmregulerende og næringsrik.
 (Frisk av Mat Dr. George D Pamplona-Roger)
The veggie bike can easily be created with about anything and everything you have in your refrigerator ! http://stevenolschwanger.blogspot.in/
Er det ikke fabelaktig?
Og interessant?
Det er 
kanskje ikke så rart 
at Hippokrates for over to tusen år
 siden sa:
" Måtte din medisin
 være din mat, og måtte din mat være
 din medisin" 
Bare et vanlig blomkålhode?
 
 Eller 
supermedisin?
Som får cellene
våre til å juble og genene til å bli
lykkelige?

Jeg
tror at mat kan være
supermedisin!

Hva tror du?





Vi sees!

Vegetable Carving

Kommentarer

  1. Hei,så fornøyelig og interessant innlegg om blomkål! Nå ble den visst enda mer verdifull i kostholdet mitt, merket jeg...
    Jeg stemmer for at mat er supermedisin:)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg