Utsikt og gullet i sekken..



Når du og jeg 
står opp om morgenen så er det ikke det samme vi ser - neida!

 For når du og jeg
 våkner.. og titter ut på verden, så farger vi verden vår - og absolutt alt det vi ser rundt oss,  med det synet vi har.. med vår "utsikt"- måten vi ser på, og med den  innstillingen vi har til livet.
 Vi har alltid med oss de livserfaringene vi har fått underveis!

 Disse opplevelsene 
våre på godt og vondt er den ballasten som du og jeg bærer med oss på livsveien - kanskje vi kan kalle det for bagasjen som vi går rundt og bærer på?

En slags ryggsekk 
den kan være liten eller stor - der vi har med oss både positive og negative opplevelser - der noe har havnet langt nede i sekken..noe ligger øverst - tja.. vi synes kanskje dette er helt ok å ta med oss videre, mens det som ligger i bunnen av sekken?

Kanskje det ligger og presser på?

 Kanskje det skulle vært en stor opprydning, en storrengjøring og omveltning i sekken?
Kanskje den har blitt altfor tung å bære rundt på?

Kanskje sekken er
 så fullpakket at det er for trangt? Ja, det er rett og slett ikke plass til noe nytt?
Kanskje det likevel er bitte litte grann plass..i et hjørne av sekken, men at det blir for mye kaos å blande sammen så mye gammelt - og nytt?

Vi føler kanske at innholdet ikke vil stemme - i sekken?


 Eller skulle
egentlig absolutt alt vært tatt helt ut - av sekken? Skulle alt vært sortert, snudd på hodet og vendt på og kanskje kastet - for så å gi god plass til noe nytt?

Det er ikke
sikkert at alt oppi sekken vår er verdt å ta vare på - men noe kan vi kanskje bare fikse litt på? 

Vi kan se litt nærmere
vi kan finne ut hva vi vil gjøre med det..
finne ut om det kan repareres - og kanskje? Kanskje kan vi likevel ta dette med oss på livsveien vår - videre?

 Som en nyttig og lærerik erfaring?

Kanskje vi hadde så
mange muligheter langs livsveien..til å fylle sekken vår - med gode ting?

Men så var det så vanskelig akkurat da?

 Vi klarte kanskje ikke å se de gode tingene? 

Eller vi var veldig usikre på hva vi ville fylle sekken vår med?

Vi trengte kanskje tid og erfaring til å finne ut hva som er betydningsfullt  - hva som virkelig har verdi  og hva som ikke blir altfor tungt å bære på -
i sekken? 

Så er det også sånn
 at mye havner i sekken vår som vi opp igjennom livet selv ikke har valgt
 å bære på! 

Men uansett!

Uansett
hvordan alt
 er

så er det alltid noe!
Det finnes gjerne noe oppi ryggsekken vår som virkelig er gull!

Gullet - 
som veier litt tyngre
 enn alt annet oppi sekken vår - det må vi ta godt vare 
på!

 Vi må pleie det
 og bruke det - og ta det fram på dager når vi ikke har det så godt!

 På slike dager
du vet.. når noe oppi sekken plutselig er blitt for tungt - på dager når vi må ta noe ut av sekken og
vi ikke finner noe nytt å putte oppi med det samme..selv om vi vet
 at vi kommer snart til å
  finne det!

Vi kommer til å finne mer gull!

Vi må tenke
på gullet i sekken på dager når vi trenger
 et lite dytt!

For
 det gjør vi av og til -
ja, det gjør vi jo rett som det er!
 Både du og jeg
ikke sant?





 Utsikt

og
øynene

som
ser..




vi
ser..




men

det
 er ikke 
helt det samme
 det vi 
ser..




noen
ganger tror jeg
 noe helt annet enn det jeg
ser..




og
noen ganger
fantaserer jeg ei spennende historie 
om 

alt
 jeg
ser!




Utsikt..

her
 
er 
det

 kreativitet

jeg
ser!

Eller
er
  det
egentlig
det

jeg 
ser?

Alt
blir med meg videre

oppi
sekken..





Når

jeg
 ser 

en 
fugl

så 
er 
det 
alltid

 frihet 

jeg
 ser.

Slik
går du og jeg
med utsikt mot verden..
slik går vi rundt og farger "utsikten" i vår egen verden
slik akkurat du og jeg vil at verden 
skal se ut omkring
 oss.

Og
  "utsikten"?

Den
kan være 
sort-hvit, den kan være lys eller mørk..
eller så kan den inneholde alle de vakre 
nyansene!

Hvilken nyanse velger du?

Er

det
 ikke

 fabelaktig?

Alt

vi 
får 

se?

Og
så finne ut 
om vi vil ta det med oss
videre?


Husk 
at det er god plass i
sekken!

Let
hver dag etter
 gull!

Søk 
etter de gode
 betydningsfulle øyeblikkene!
Alt det som du kjenner er veldig bra
 og viktige ting for
deg!

Skynd
deg!

Vær
kresen!

Putt
det
gode

som
du
finner

i
dag -

oppi
sekken!




 ( Bildene er bare illustrasjon - og de er tatt i Kroatia)


Kjærlig
hilsen

Else Britt


Det er også 
et innlegg fra februar som heter Sekken -
du skjønner sikkert at jeg synes dette er interessant -
hvis du vil så kan du lese det
her.


Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg