Vintergjester..



Positive quote: A bird doesn't sing because it has an answer. It sings because it has a song.   www.HealthyPlace.com


Noen
lurer på hvis
vi først har begynt å fore fuglene -
er det da slik at vi må fortsette
 gjennom hele
vinteren?

Eller
leter bare
 fuglene seg fram til en ny foringsplass
 hvis vi reiser bort eller
slutter?




Noen
av fugleartene
hamstrer ikke mat og
energireservene til de fleste småfugler
holder ikke så mye lenger enn et 
døgn eller ei natt i
kuldegrader.




Fuglene
kan nok forflytte seg,
men de opparbeider seg vaner og knytter
seg gjerne til ett bestemt
område.

Altså -
begynner vi først
å mate fuglene så påtar vi oss et visst
ansvar og noen av dem blir avhengige av oss for å greie seg
 gjennom kulden og iskalde 
frostnetter.

Min
tommelfingerregel
er at jeg starter å mate dem etter den første
 frostnatten!


holder jeg på
til jeg oppdager det første levende
innsektet om
våren.




Det 
er 

ganske
 berikende!

Slik som i dag!

 Når
 jeg hørte 
masse kvitring og herlig 
fuglesang

i
desember!




Denne
 lille rødstrupen
 har sitt eget territorium her hos oss -
den er bare alltid her en eller annen plass i hagen,
dette er den eneste 
rødstrupen vi
ser.





“The earth has music for those who listen.”  -- Shakespeare – On image of cactus wren taken in Arizona by Florence McGinn – Nature teaches valuable lessons.  The Naturalist Intelligence as identified by Harvard educator, Howard Gardner, is pivotal to children’s environmental learning.  Learn more at “Creative learning – how to build a child’s naturalist intelligence” at http://www.examiner.com/article/creative-learning-how-to-build-a-child-s-naturalist-intelligence






I just told my honey honey this morning that I love cuddling up with him each night. He said it's his favorite part of every day :-) #luckyme



DIY - Christmas Ornaments for the Birds (no baking required) + Step-by-Step Tutorial - I need a little giving tree for the front yard so I can decorate it with stuff like this.


Hvis du bor
slik til at du kan ha en
 matstasjon til fuglene så er det utrolig
koselig! 

Her 
er sekk nr 2
 snart tom for villfuglfrø -
så det må skrives på handlelisten til jul!
Jeg bruker å kjøpe disse sekkene med 
villfuglblanding -

og
blir det en skikkelig
 kuldeperiode så er det moro å lage små
fuglekaker av Flott Matfett og frø som stivner oppi
formene slik som du ser på bildet
over.



And I think to myself what a wonderful world! #quotes #inspirational


Kjærlig hilsen Else Britt

Kommentarer

  1. Kære Else-Britt. Tak for dine ord om fuglene. Jeg holder også så meget af fugle, men nu hvor jeg bor i en by, kan jeg ikke fodre, som jeg kunne før. Jeg gjorde også, som du gør: Gav dem mad ud på efteråret, hver dag, og meget gerne den samme slags, så jeg ikke kom til at fodre nogle fugle i en periode, som så måske ikke tålte en ny slags foder jeg købte/ lavede, og derfor måtte søge bort, og måske slet ikke kunne finde noget andet. Fugle er meget sensitive mht. skift af foder. Det er klart, det er liv og død.
    I Danmark kan man mest købe noget, der hedder vildfuglefoder og almindelig fuglefoder (som indeholder solsikkefrø). Jeg har erfaret, der er stor forskel på, hvilke fugle der tiltrækkes af det ene og det andet. Og så nogle æbler til solsortene - dem elsker de! Men de kan ikke leve af dem. Og solsorte, har I mon den fugl så langt oppe hos jer? Kan ikke forestille mig det!
    Jeg var meget i tvivl om, hvornår jeg skulle stoppe med at fodre, nogen gør det hele året, men jeg har stoppet ud på foråret. Eller faktisk først i starten af sommeren - for jeg har observeret, at der kommer utrolige kampe mellem fuglene - og mistrivsel - hvis jeg stopper i det tidlige forår.
    Så! Nu fik jeg skrevet en lille roman til dig om fugle. Det var ikke helt min mening, men bare at udveksle erfaringer. Om de kære små dyr!
    Vil også ønske dig en rigtig glædelig jul i nord, kære Else-Britt!
    Tak for dine fine, fine indlæg i det her år.
    Mange hilsner fra Laila

    SvarSlett
  2. Jeg holder også af at fodre de små fugle. Jeg fodre hele året...Vil nemlig så gerne lokke dem til at blive her i min have :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg