Kjært barn..





Et kjært barn med mange navn!

Fra mai måned så ser du den sikkert i veikanten, i skogen eller ute på jordene?






Mange av oss husker sikkert RØDKLØVER veldig godt fra barndommen!

I min barndom kalte vi den for sukkertopp!

Noen vet jeg kalte den for honningblomst også - eller søtknapp og søtetopp.

Sukkertoppen hadde
 store blomsterhoder som smakte søtt og det var en blomst som vi spiste
utover sommeren når vi var ute og lekte.






For da jeg var liten så spiste vi 
flere sorter blomster som vi fant i skogen eller på markene.
Jeg kan ikke huske at noen fortalte oss hva som var spiselig heller, men det gjorde nok sikkert de større barna vil jeg tro!

Hvem husker ikke "surgress"?

Vi tygde på surgress - blader og stilker hele sommeren!

På fint heter "surgress" engsyre.





I folkemedisinen
 ble barndommens "surgress" brukt mot forskjellige plager.
Den ble brukt mot skjørbuk på grunn av det høye innholdet av vitamin C, som blodrensende middel, mot dårlig matlyst, slapphet, eksem og mye, mye mer!

Det er rart 
å tenke på at vi spiste dette uten å vite noe som helst om hva det egentlig var!
Uansett var det nok positivt - og kanskje kroppen vår trengte det?
Vil du lese mer om barndommens "surgress",
 så finner du det her.


Noe annet vi spiste ofte var gjøksyre.


Husker du den?





Gjøksyre fant vi
 i skogen gjerne i skyggen under trær - 
der stod den så søt med de omvendte hjerteformede bladene sine!

Nå vet jeg at den
 inneholder store mengder kalsium som sikkert vi barna trengte i oppveksten -
og at den faktisk er giftig i store mengder! 

Men vi kan helt trygt ta noen blader av syrlig gjøksyre i
 salaten om sommeren!


Så var det
 SMØRBLOMSTEN eller ENGSOLEIE - 
du husker vel den?





Smørblomsten spiste vi aldri!

 Enda det var først
 i voksen alder at jeg visste at den er giftig!

Smørblomsten brukte vi 
bare til å leke med - vi holdt den opp mot haken til hverandre -
hvis det lyste gult under haken..tja..da betydde det bare at vi likte smør -
 det var liksom alt!

Og -

 gult lyste
 det jo under haken til alle sammen..
sånn var det med den 
saken!


Blåklokke er også en av barndommens planter.





Jeg husker vi syntes
 blåklokke-blomsten var utrolig nydelig!

Vi plukket blåklokke i buketter for å gi til mammaene våre, og så var det denne 
"ønske seg noe leken" !

Kanskje noen husker akkurat den?

Det var om å gjøre
å kunne vrenge en blåklokke uten at den revnet -
den som klarte det kunne ønske seg noe som helt sikkert ville gå i oppfyllelse!
Og - hvis noen også greide å vrenge den tilbake..du store mi tid!
Da ble ihvertfall ønsket oppfylt!

 Så var det bare
 å vente og se hva fremtiden ville
bringe!

Så var det prestekragen.

Prestekragen er sommer, blomsterbuketter og barndomsminner på en gang!
Den dufter av honning og mange innsekter besøker den hele sommeren!

Så er jo prestekragen "elsker - elsker ikke blomsten" over absolutt alle !

Vi holdt prestekragen, 
mens vi rev av ett og ett blad fra kantkronen og
holdt på med regler.

Det er sikkert mange som husker reglen:

 prest, prost, enkemann ungkar, fattigmann, stakkar?

Eller

skipper, styrmann, los, matros?

Det var flere regler også - som f eks:

i år, neste år, en gang, aldri

og

så var det selvfølgelig

elsker, elsker ikke!

Dette var nok
 typiske jenteleker i min barndom -
og det verste var hvis vi endte opp med fattigmann eller stakkar..
så slik holdt vi altså på om sommerkveldene når
 markene var fulle av vakre
 prestekrager!

Men -

 husker du 
at jeg egentlig begynte alt dette med barndomsminner og spiselige blomster i dag - med
sukkertoppen eller rødkløveren?




Jeg synes det er rart å tenke på
 at rødkløver var noe jeg spiste i barndommen med den største selvfølgelighet.
Så har det gått så mange år og jeg hadde egentlig nesten glemt den.

Men nå har rødkløveren kommet inn i livet mitt igjen!






Er den ikke vakker?

Kanskje jeg skal plukke sukkertopper neste sommer og tørke til te?





Men foreløpig kjøper jeg kapsler med rødkløver på boks som kosttilskudd.

Innholdet i rødkløver er blitt kjent
 for å stabilisere hormonnivåene med alderen hos kvinner.
Studier og forskning har vist at rødkløver kan senke kolesterolnivået, øke beinmassen i overgangsalderen og beskytte mot noen krefttyper - dette er basert på innholdet av isoflavoner og andre innholdsstoffer.


Wednesday's Weeds: RED CLOVER


Rødkløver har vist seg å inneholde
 et bredere spektrum av nyttige planteøstrogener enn de vanlige soyaekstraktene.

Var ikke dette interessant?

Du kan lese mer om rødkløver og medisinsk virkning og forholdsregler her.




Ønsker deg en fin-fin kveld her fra Humlehagen!

Vi sees!


Red clover is a wonderful medicinal - the tea is a nutritive tonic and hormone balancer. It is a tonic ally for infertility, menopause and painful menstrual cramps. I have an extensive article written about phytoestrogens, including red clover, on my blog Castanea. Red clover is one of the herbs featured in my book on cultivating herbs, which will be released this winter, in time for spring planting!!!! This will be my first published book, and I am brimming with excitement.



Wisdom from the Elders that we can all live by.







Kommentarer

Populære innlegg