Å vente..



 " Mange glemmer 
den lille lykken, mens de forgjeves venter 
på den store. "

Pearl S Buck





Jeg
har akkurat
vært ute med masse høy i huset til
Trulte. Jeg ser at hun står på trammen sin og kikker ut på regnværet
om dagene - det er vått og ganske kjølig fortiden! Så
da gjelder det å ha det så koselig som
 mulig inne i
bingen!






Slik
er det innendørs
hos meg også. Jeg nyter mange knallgule solsikke-soler
som skinner og skinner på bordet hele tiden -
mens jeg venter på ute-solen og 
varmen!






har jeg en liten 
squash-plante som venter på å komme ut i jorden!
Den står i kjøkkenvinduet og venter. Lengter etter varm og solrik jord ute i pallekassen -
det gjelder å være tålmodig og
 vente lenge 
nok! 

For
 om våren har
 det hendt flere ganger at jeg har
plantet ut squash altfor tidlig, så kom en frostnatt og alt ble
ødelagt!

Denne
våren er såpass kald,
så jeg har bestemt meg for
 å stadig vente litt
 til!

J
Jeg kan jo bare nyte synet av den lille planten slik den er akkurat nå?




Squash

vent

i
kjøkkenvinduet..




Basilikumen
vokser og vokser i vinduet mot 
vest -

nå 
gjelder det 
å ikke vente altfor lenge med
å bruke av
den!





Mens
jeg venter kikker jeg 
stadig 

i

yndlings-bøkene

veggen..







og

 har jeg bestemt
meg for å bruke av den nye, deilige basilikumen -
endelig er den kraftig nok og jeg
 behøver ikke vente
lenger.

Jeg vil bruke den nå!




Jeg
venter jo på
at det skal gro raskere ute i urtehagen
også - 

det
vokser 

litt 
seint

 i 
år!





Men
jeg orker ikke vente
lenger -

så 
jeg bare klipper 
urter selv om de er litt små, og 
bruker alt jeg 
finner

akkurat
nå!

Hva skal jeg egentlig vente på?

Våren er nå. 
Det er kaldt. Det er vått. Men det skjer akkurat nå.
 Ikke senere.


" Jeg har liten tro på at vi skal vente med å leve"

Jostein Gaarder






" Den som vil plukke 
den største blomsten, må kanskje vente til
 alle har visnet."

Margot Sandsmark









Har du også 
opplevd at du stadig venter på et eller annet -
istedenfor å bare være helt til stede i øyeblikket? 

At du bruker for mye av tiden din på å vente? 
Vente på ferien, vente på at barna skal bli store nok til å klare seg selv, 
vente på den store gevinsten eller vente på den store kjærligheten?

Det er nok ikke uvanlig å bruke store deler av tiden sin på å vente
istedenfor å leve i øyeblikket!

Nå er det pinse.

Kan vi øve mer på å være tilstede i nuet?
Ikke være i fortiden og ikke i fremtiden - men være til stede i alt det fine
vi opplever akkurat nå?






Ønsker deg en fin-fin pinse!

Kjærlig hilsen Else Britt






" Å vente på en glede, er også en glede"

Gotthold Ephraim Lessing







Kommentarer

  1. Du har helt rett. Vi må alle forsøke å leve i nuet, og gripe dagen. Ha en riktig fin dag :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg