Fjorårets sensommer-fristelse..



" Mot slutten av august bugner det 
av spesielle trær i gartneriene som alltid hvisker "ta meg med hjem" når
jeg går forbi, og jeg tar bestandig med meg en sensommer-fristelse som så vidt
får plass i bilen!

Jeg blir så fristet når jeg ser trær
som minner meg om sol, sommer og Middelhavet, 
og aller helst tar jeg med meg hjemover et herlig og bustete oliventre!

Etterpå kommer bekymringen sigende. 

Hvordan i all verden skal jeg klare å holde oliventreet friskt og levende
gjennom den kalde norske vinteren?

Så når høsten kommer, finner jeg den
luneste plassen til oliventreet mitt så tett inntil en vegg og
 godt i ly for nordavinden, og jeg beskytter jorden med et vinterdekke av strie
og bobleplast.

Nå kan kulden bare komme!

For det går som regel fint
med impulsive sensommer-fristelser når de beskyttes
med varme, en lun krok og stelles med ubetinget og evigvarende 
oliventre-kjærlighet."

( Else Britt )




Denne 
lille historien
skrev jeg etter at jeg kjørte stolt og optimistisk hjemover med
dette store oliventreet sist
høst -

dette
var altså fjorårets 
lekre

sensommer-fristelse!


har oliventreet
stått godt i ly hele vinteren
sammen med det lille oliventreet - 
men slik så det store altså ut nå når våren kom.
Og jeg som trodde det fikk så masse oliventre-kjærlighet!
Det minste treet hadde klart vinteren
 godt!

Det spørs om det ble for kaldt 
likevel?

 For mye vind og surt vær?

Men det virker som det er liv i treet heldigvis.

Når
 jeg brekker 
av en liten oliventre-kvist, så er den
 saftig og grønn
 inni.

Så 
nå følger jeg råd
 fra ei god venninne som er veldig flink med blomster - håper
at det vil komme nye blad etterhvert!

Jeg har altså skiftet til større potte, 
og potten ble fylt opp med ny plantejord som er spesielt egnet for middelhavsplanter. (Plantasjen)

Så har jeg vatnet godt,
 men det er visst viktig å IKKE gjødsle enda - fordi
oliventreet behøver god tid på å komme seg, og forhåpentligvis spire igjen i løpet av
forsommeren.

Det håper jeg på!




Fjorårets
sensommer-fristelse..






Ellers
så er det epleblomstene
som er det aller vakreste i hagen min
fortiden!










Epleblomster



et 
gløtt

av
solskinn..






er det nesten ingen 
blomster 


plommetreet

i
år!










Dette 
er rosmarin som
til tross for en kjølig vår blomstrer så
vakkert..








kål

som
blomstrer..





og

en
rask titt under den tykke
 fiberduken viser at snart blir det 
ruccolasalat i lange
baner

gleder
meg! 






Ruccola

og

plukksalat..





og

gulrøtter
som spirer i altfor tung og gjennomvåt
jord -





og

snart
 kommer
jordbær-fristelsene
også!


  








Takk for titten innom bloggen!


Jeg
 håper at denne
 dagen har vært en av de gode dagene for deg -
at du opplevde noen fine
øyeblikk!

håper jeg 
at vi sees snart 
igjen! 





Kjærlig hilsen Else Britt





Kommentarer

  1. Du har så mye fint i hagen! Bildene dine er helt nydelige. Tenk å ha ett Oliventre i hagen! Så herlig :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg