Å snuble over lykken..



Husker
 du sist da vi var
 inne på dette med å ikke bestandig 
planlegge alt mulig i livet vårt til punkt og
prikke?

Ja,
bare innimellom
å kunne la livsveien vår..
bli til vår egen vei - at den får være litt spennende og uforutsigbar
 mens du og jeg bare
går?

Det
samme gjelder
 en viktig del av livet som heter
lykke.

Tror
du lykke kan
planlegges?

Noen
ganger har jeg møtt
 mennesker som stråler av lykke -
men det kan virke som om de bare helt plutselig
 har snublet tilfeldig over
lykken!

Vi
har det gjerne med å tro
at bare vi har "alt" vi ønsker oss, da må vi vel være
lykkelige?

Noen
oppnår alle synlige tegn på lykke,
 men de går likevel rundt å føler seg
utilfredse..ja, nesten litt deprimerte og tenker at nå har jeg jo gjort alt for å bli lykkelig, men
føler meg bare stikk motsatt..hva i alle dager er i veien med
meg?

Ja, hva kan det være?
Hvor tok vi feil i jakten på lykken?
Trodde vi at bare vi samlet på ting og alle ytre tegn til lykke, så ble alt bra?
Trodde vi at bare vi tok styringen på livsskuta vår, så skulle vi styre målbevisst og bestemt hele veien fram mot lykken?

Etterhvert
begynner vi kanskje å stille spørsmålstegn med hvordan vi kontrollerer og planlegger
alt i minste detalj..

 fordi
vi oppdager.. et godt stykke ut i 
livsreisen vår at
 lykken?

Den
 er
 en
gave!

Det
nytter ikke å planlegge eller
kreve - og bare forlange lykken
inn i livet vårt fordi vi synes vi fortjener
det..

vi
kan bare håpe
 på

å snuble over lykken!


Så -
kan vi bare håpe på og ønske at den stanser hos oss
ei stund..

lykken!

Vi
har ingen garanti -
vi kan ikke styre den, men ta den som en gledelig
overraskelse!

Du
har sikkert kjent slik plutselig lykkefølelse du også?
Ofte når du minst venter det?

En
sen ettermiddag på vei hjem 
fra tur med hundene gikk vi som vanlig rundt fjøra og kom gående tilbake over
markene, det var jo ikke noe spesielt med dette i det hele
tatt!

Men
 helt plutselig så fikk jeg sånn intens 
lykkefølelse, at jeg måtte si høyt at akkurat nå!
 Så følte jeg meg bare så glad!

Følelsen
 kom bare som kastet over meg!
 Ja, jeg snublet nok over
den!

Rart!

Det
er jammen deilig å 
snuble over lykken
og kjenne på noen plutselige fine og lykkelige
 øyeblikk!

Og -
det når
du aller aller minst -

 venter
det!






Fra
skrivebordet sitter jeg
 å ser ut på Trulte som regjerer i sitt eget lille 
"winterwonderland"!

Det 
ser jammen ikke ut til at hun
 gremmes noe særlig over snøen - det er verre med
 matmor!

Men uansett -
så velger jeg å glede meg over at våren tøyser med meg - og kler seg i hvitt!
Og - de nedsnødde påskeliljene!

Kjære venner - våren kommer nok snart!







Gleder meg til vi sees!


Kommentarer

  1. Flotte ord og refleksjon over tilstanden Lukke :)
    Du er flink !
    Og våren, den kjem. Det har vel ikkje vore så vanleg at den har vist så mykje av seg i mars før heller, men me lengtar...
    Ha ein fin marsdag :)
    Anne-Mari

    SvarSlett
  2. Det er så deilig dei gangene jeg kjenner denne helt uventede lykkefølelsen! Er så glad for jeg "snubler" over den av og til!! :) Klem :)

    SvarSlett
  3. Lykken kommer og lykken går, heter det i en sang. Og det tror jeg er riktig. Og innimellom kommer slike små blaff som du beskriver.
    Nydelig innlegg. Og jeg blir i hvertfall glad hver gang jeg ser et bilde av Trulte....
    Vigdis

    SvarSlett
  4. Så vakkert du skriver om lykke. Det er så mye som kan gjøre oss lykkelig bare vi tar oss tid og tenker over det. Snuble over lykken ja, er vi ikke heldige når vi kan gjøre det :o) Her var det 15 minus i dag, jeg er sikker på at det må bli vår snart jeg også :o)Klem fra Nina

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg