Ut en tur - for å kikke litt...

 Ja, må jo ut for å  ta en aldri så liten sjekk

for å se hvordan det står til med min frynsete venn

GRØNNKÅLEN!




Der står den i hagen så FRISK

knasende SPRØ og LEKKER

her blir det nok masse...masse grønnkål

utover hele vinteren...!




Men ser du hva dette er for noe?

Jada..helt riktig!


Det er jo mine noe litt  mislykkede ROSENKÅL som begynner å vokse ut nå ganske så seint på høsten..

 kanskje  blir det en smak av egne rosenkål i år

likevel?


Det spørs da, om jorda har vært litt for dårlig i år

for lite gjødsel..og så ble vi så plaget av åme

kål -åmer!!



Men se!

Er de ikke søte!

Ser ut som bittesmå kålhoder...

eller rosenknopper...

derfor navnet ROSENKÅL!


Rosenkålen er i slekt med grønnkål

kålrot og brokkoli

og inneholder masse næring som vitamin A,C, folsyre og masse kostfiber og et stoff som heter sinigrin

alt dette er veldig bra, det er helsefremmende og det strutter av gode stoffer

det er SUPERMAT

for DEG!



Ellers er det på tide nå, hvis du har krukker  med f eks SALVIE

å sette den litt lunere

beskytte den litt inn til en vegg eller en god krok

mine overvintrer ute

men i ly for vær og vind



er du så heldig å ha et veksthus

er det ikke noe problem

da kan du bare flytte alt inn dit, hvis ikke må vi finne litt andre løsninger

det går fint det også!


det samme gjelder ROSMARIN

den tåler dårlig vinteren

jeg bruker å ta inn ei rot som jeg fortsetter å ha i kjøkkenet

for å forlenge sesongen litt..


Har DU litt høstarbeid som du har lyst til å gjøre i dag?

Eller noe annet

 du kan kose deg med

denne fine høstdagen?


Det går også an å kjøpe litt krydderurter

og få den deilige lukten inn i kjøkkenet ditt

det gjorde nemlig jeg

for nå skranter det litt her med det jeg har ute i hagen !


 I går kjøpte jeg noen

 ØKOLOGISKE KRYDDERURTER

som jeg plantet om i mer jord og større potter

ja, for det må du gjøre

ellers bare dør de veldig  fort!




koselig, ikke sant?

Gleder meg til å bruke dem!


  

Husk å SE litt på høsten i dag

FARGENE

du kan også sanke inn

samle noe som DU kanskje kan bruke til å lage noe

i den fantastiske tiden

vi har foran oss? 



Ta deg tid til å se løve skifter farge i dag...

Ta deg tid til å oppleve at årstidene farger livet ditt...

Ta deg tid til å være midt i evige øyeblikki tiden...

I DAG!

Kos deg

god lørdag fra meg!


Kommentarer

Populære innlegg