Tid for forberedelser..


Jeg har ventet
 på denne siste dagen i januar -
det er fordi at mot slutten av januar  så går jeg ut i hagen
og gjør noen forsiktige og etterlengtede
vårforberedelser!




De to leirkrukkene
ligger hvelvet og vinterkalde på vent i ly
inntil husveggen.

Men i dag
er det dagen for å flytte inn
i varmen og forberede sesongen for årets basilikum i
vinduskarmen!

Da er det
 skikkelig skrubbing utvendig og innvendig -
først med grønnsåpe og så et skyll med
 klorvann tilslutt.






Det er alltid noe 
høytidlig med den dagen jeg går ut og tar inn
 basilikumkrukkene.

Det skapes en 
slags forventning om våren som er på vei!

Vaske og skrubbe. Prøve å huske hvor jeg hadde gjemt frøposene?
Mens jeg gleder meg til en ny vår med grønne og
 røde basilikum-gleder i
vinduet.

Men jeg skal ikke så i dag!
I dag er det skrubbe-forberedelser, forventning og bare gå omkring i kjøkkenet
å glede seg!


Nå skal krukkene tørke.

 I morgen fyller jeg dem med jord.
Så står krukkene et par dager slik at jorden får romtemperatur - 
og så er det tid for å åpne
frøposene.

Spennende!




Min basilikum står inne hele sesongen. 
Den tåler lite trekk og værforandring, og liker seg veldig godt i et vindu
med ettermiddagssol!




" Alle ting
begynner i det små.
Fra et lite frø vokser de
mest fantastiske planter
og blomster frem. Fra
en liten tanke med tro
og tillit kan det skje
under etter under. Det
som er lite, vokser
til noe stort."

ukjent







Ute
i hagen gjør naturen sine egne
forberedelser..






snøklokkene
titter opp av plenen 
og forteller en liten historie om den fine tiden som snart
skal komme!



A quote perfect for spring! #PinADayInMay


Kjærlig hilsen Else Britt


Kommentarer

  1. Åh! Så flott innlegg!
    Nydelig sitat :-)

    God søndag!

    SvarSlett
  2. Å, nå ble jeg inspirert til å gjøre det samme! Basilikum er jo så godt, sprer god duft og gir vårfølelser. Tror jammen jeg skal gå til innkjøp av frø ja. Nydelig header du har og alltid fine bilder hos deg:)

    SvarSlett
  3. Anbefaler virkelig å så basilikum, Bente! :) De blir store og kraftige innendørs i store krukker med god jord i. Lurt å sette kun 12-15 frø pr krukke - det kan virke lite, men det går an å putte oppi flere frø hvis noen ikke spirer. :) Da blir det kraftige planter som står langt utover mot høsten. Til slutt like før de begynner å visne ned, så tar jeg de siste bladene ned i plastposer og fryser dem for å ha om vinteren. Jeg synes den grønne er enklest å få til, men veldig moro å forsøke seg på flere sorter :) Og ellers - de få gangene jeg har latt meg friste til å flytte krukkene ut, så har det iike blitt så vellykket...de er sååå ømtålige for trekk, så vinduet er best! ;)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg