Januarsol..

 
 Det
er deilig å stå opp
om morgenen og vite at akkurat i dag så kommer vi til å se
den etterlengtede
januarsola!
 
Jeg
vet at mange lengter nå -
men må vente enda en eller - ja, kanskje flere uker på at sola
skal skinne og stråle inn gjennom
vinduet!

Hva gjør du nå i mørke januar for å gi deg selv et ekstra energikick?

Har du noen triks? For å gi kroppen din det lille ekstra?
 
 
Januar er måneden
 da jeg alltid tar litt ekstra D-vitaminer - mens jeg venter på at solen skal komme å gi meg masse D-vitaminer gjennom huden! Så ekstra mye fet fisk, ei ekstra skje med tran eller to -  eller D-vitaminperler fra helsekosten er tingen!

 Vitamintilskudd er jo veldig omdiskutert!

 Men på denne mørkeste
 tiden av året i svak januarsol - så er jeg overbevist om at vi behøver litt ekstra tilskudd - nyere forskning viser også at anbefalte doser av vitamin D muligens kommer til å øke i fremtiden - det blir ganske så spennende å følge med  på utviklingen
og akkurat den diskusjonen
videre.

Ellers kan et lite triks
for å få cellene til å juble av glede og energi være
å starte hver morgen med en juice eller smoothie av friske grønnsaker, ingefær (betennelsesdempende) og litt frukt - selvfølgelig helst økologisk!

En slik energidrink
 på morgenkvisten gir lykkelige celler og hoppende
 glade gener!

Du skjønner..
jeg er litt godtroende når det
gjelder slike ting!

 Det
innrømmer jeg,
 for jeg tror nemlig at maten
er en effektiv medisin for kroppen vår -
hva tror du?

Min
morgenjuice i dag var
gulrot, stilken av en broccoli, en stor bit fersk ingefær, litt eple og en bit
ananas - joda supermedisin!

 I
vintermørket!

Husk å ta vare på deg!

 
 
 
Ellers
så var det koselig
å se Trulte ute på trammen sin i dag!
Hun hadde lagt seg ned i solveggen ei stund for å nyte ei svak
januarsol..
 
stod hun liksom
og myste i sola slik hun gjør om våren -
og var mye mer ute i dag enn hun har vært på veldig
lenge!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Januarsol!
 
 
 
 
 
 
 Så
titter så masse frisk
timian opp av snøen!
Den strekker seg oppover med
 de søte og ivrige sprikende timianarmene sine i været -
 og nyter ei fin stund i så svak
januarsol..
 
 
 
 
men
 
nyperose-busken
 
min?
 
Der
henger det ei enslig
lita skrukkete nype og glitrer i
januarsol..
 
men
 
ser
 du
 
greina?
 
den tørre
kvisten vokser jo flere nye
skudd..
 
er
det ikke fabelaktig?
 
Nye
skudd!
 
Som
forteller deg og meg
om håp og lys - og så mye vakkert
som vi har i
vente!
 
 Mens
vi?
 
Vi
 går rundt
i vinterlandskapet 
så godt innepakket i
vinterklær..
 
og
 
myser
ut
 
 i
januar
 
med
 litt bleke 
og noen ganger så trøtte
vinterfjes -
 
og
 lengter så
veldig 
 
i
 
ei
svak
 
januarsol!
 
 
 
 
 
 
 Kjærlig
hilsen
 
Else Britt
 
 
Thank you
 
 
FMSC Quotes - Thankfulness | Flickr - Photo Sharing!
 
 


Kommentarer

Populære innlegg