Desemberlys..

 

Den
har vært kort
og nydelig - med et blekt lite
 streif av sol denne fine og stille
 desemberdagen!

 
 
 
 
 
Stille
søndag
 
i
desemberlys..
 
 
 
 
 
bare
litt knirking av
vinterstøvler
 
kråkeskrik
 
noen
viltre
 
bjeffelyder..
 
og
glade
rundkast!
 
Fordi
vi finner igjen
 den gamle ødelagte ballen som har
vært borte i all
snøen!
 
 
 
 
stille
 
og
dunkelt
 
 
desemberlys
 
i
hagen
min
 
og
 
allerede
 
2. søndag
 
 i
advent!  
 
 
 
 
Hva tenker du på nå i desember?
Er det vanskelig å være helt tilstede - fordi du har så mye å gjøre? 
Greier du å være tilstede i det du gjør?
 
Når vi har det travelt
så er det så lett at tankene vandrer et helt annet sted - vi er på en måte ikke helt der som vi egentlig skal være! 
 
Har du også opplevd det?
 
Jeg tror at vi blir mer fornøyde
 med hverdagene våre hvis vi klarer " å ta en ball " om gangen -
både på jobben og i privatlivet vårt, og kanskje hvis vi øver på dette så opplever vi også at vi har mer tid enn vi tror?
 
Når jeg leker,  så leker jeg -
når jeg er på trening så forsøker jeg å være der fullt og helt osv..men dette er
ikke så enkelt - for jeg?
 
Jeg  må stadig hente meg inn
igjen - når tankene vandrer avgårde et annet sted..enn akkurat det som jeg skal ha fokus på!
Du kjenner deg kanskje igjen?
 
Små skritt..om gangen!
 
Du og jeg er jo stadig underveis!
  
 
 
har jeg fylt
 på matstasjonen i
 dag -
 
og
 mange sulte små
 dunkledde kropper dukket plutselig
 opp fra busker og
trær! 
 
 
 
En
toppand-familie
underholdt livlig i
sjøkanten..
 
 
 


 

mens
det ble enda mørkere
desemberlys..

og
da!

Da
 synes jeg
bestandig at det er så koselig å
 titte inn igjen i stuevinduet
mitt!





Der
skinner

 to
adventslys

som

to
magiske
desemberlys!
 

Når
jeg går ute og
titter så lengselsfullt inn i vinduet
 mitt


 tenker jeg
alltid på et yndlingsdikt
 av

TORE COWARD

som
heter


VÅR FIRKANT


OM KVELDEN
NÅR JEG KOMMER RUSLENDE HJEMOVER
SER JEG VÅRT VINDU LYSE
RØDT OG VARMT I MØRKET
MIDT I EN HEL BLOKK FULL AV VINDUER


DE ANDRE VINDUENE ER GULBLEKE FIRKANTER
AKKURAT SOM MENNESKENE INNENFOR
MEN VÅRT VINDU LYSER
RØDT OG VARMT
KONE OG BARN
KJÆRLIGHET OG STREV
VÅR FIRKANT ER EN ANNERLEDES FIRKANT


OG DET ER DET ENESTE DEN HAR FELLES
MED ALLE DE ANDRE FIRKANTENE



Jeg
synes dette er
så nydelig skrevet!

Det forteller
 om gleden ved å ha sin egen "firkant"
et sted å høre til..

kunne se opp
 på sitt eget vindu - sin egen lille "firkant" i verden
og glede seg over det man har..

og uansett?

Uansett hvor
 lite eller stort hjemmet er..
hvor moderne eller slitt - så er vår "firkant" spesiell for oss..
i ei blokk full av vinduer så er det liksom ingen tvil om hva som betydningsfullt!
Å kunne være stolt og glad over å ha sin egen "firkant" et eller annet sted i verden og i livet -
det er ganske rørende.. og noe til ettertanke -
 ikke sant?







To busker
i hagen står også og stråler så vakkert i kveld -
de er kledd for anledningen
i mange bitte
 små 

desemberlys! 


Christmas Window Decorating Ideas
Ønsker deg ei spennende ny desemberuke!

Vi sees!

 
 
 

Kommentarer

Populære innlegg