Vinteransikt..




I
går ettermiddag
så ruslet jeg i byen - 
og da så jeg noen av dem
 igjen..

ja, 
jeg så noen
 som gikk rundt med de litt
skjøre..

de
 litt bleke
men så nydelige vinteransiktene
sine!

Har du også sett dem?

var det kanskje
 noen som kikket litt ekstra på meg 
også?

Kanskje
de også tenkte at
jeg?

At
jeg også
 gikk rundt i byen med
vinteransikt?

Et
dikt i boken min
 Pusterom i ord og bilder
ble til en gang jeg gikk ute en vinterdag og syntes jeg så
mange slike vinteransikter rundt
 meg -

dette
diktet som 
heter

 VINTERANSIKT 

er
etterhvert
blitt yndlingsdiktet
 til mange

 i 
Pusterom-boken.



VINTERANSIKT

i januar
fryser ansiktene
til is

forfrosne
vinteransikt

stivnede munner
av isglass

smiler tapre
smil i bleke
vinteransikt

likegyldig setter
dagen seg ned

så stille
i en stol

passerer
så sakte hos
stivnede vinteransikt

tankene beveger seg
bak en låst dør

tilbakeholdte ord
ligger gjemt innerst
i skuffen

i et stivt smil
sprekker isen
i et iskaldt vinteransikt

isen smelter
i en sprekk ved
munnviken

følelsene renner ut
som en sildrende vårbekk
med tilbakeholdte ord

så fine vinteransikt
tiner når vi stryker dem
og skraper bort
det øverste islaget






Kjærlig
hilsen

Else Britt

Kommentarer

Populære innlegg