Julen er et annet sted..


Noen ganger
når jeg ser menneskene haste
avgårde og det er fullt av biler overalt og folk står  i lang kø -
da får jeg av og til en slags merkelig følelse
 i kroppen!

Jeg
får en slags
 rar følelse av at
 julen?


Julen er et annet sted!

Da er plutselig
julen den spennende følelsen av å se på juleutstillingene -  i de få butikkene
som fantes der jeg vokste opp - for butikkvinduene hadde vært dekket med gråpapir..ja, vi var så spente! Det var faktisk nesten ikke
 til å holde ut!

Når julen min
forvandler seg til et annet sted, så går jeg plutselig inn porten
 til barndomshjemmet mitt - og det er endelig
juleferie fra skolen!

Det lukter julebakst
 blandet med en slags eim av eddik og salmiakk og grønnsåpe -
kjøkkengardinene har blitt stivet og de henger så gullrene - nylig hengt opp så fint av ivrige mammahender.

Og jeg roper "mamma!"

 Allerede lenge før
 jeg kommer inn i huset roper jeg av full hals - for jeg var jo så vant til
 at hun alltid var der!

 Hun 
var bestandig
 hjemme!

I mitt barndomshjem
hadde vi ikke sju slag - vi brygget ikke øl eller laget pepperkakehus og når jeg tenker
tilbake så var det egentlig ikke så mange gaver heller! Men jeg husker julebrødet med rosiner og sukat inni - og så kan jeg huske grovbrødet..det var egentlig det samme, men til jul hadde brødet fått en smak av aniskrydder oppi - mmm..det var bare
så godt!

På dager når jeg
blir sånn helt overveldet av denne "julen er et annet sted - følelsen" min
så tror jeg at det er denne følelsen av forventning fra barndommen - noe med stemningen..

det var noe annet.. noe jeg ikke kan forklare nå som voksen!

 Det er deilig å være noen øyeblikk i "julen er et annet sted-følelsen "!

Jeg vil gjerne ta vare på minnene - 
for vi har alltid med oss det som har vært - det vi har lyst til å ta med oss videre - ikke sant?

Tenker du av og til tilbake på din barndoms jul?

Eller - at det plutselig bare dukker opp noen kjære minner?

Det er så rart for ei spesiell lukt - for eksempel duften av smultringer kan vekke minner!

Da er jeg plutselig tilbake i barndommens kjøkken!

Ingen barn måtte være
i nærheten av smultringegryta..husker at jeg syntes det var så nifst - for vi hadde jo hørt at ei smultgryte!

Den kunne jammen ta fyr!





Men
i kveld så koser jeg meg med
å ta fram noen engler - i kveld er så absolutt
ikke julen min et annet
sted!

Neida!




Kveldsengler

nattbordet..







koselig

å 
se
igjen

jule-englene!





Når
nettene blir lange og
kulda setter
 inn! 

Det 
er jo nå framover at
jeg skal nyte kveldene å ta fram noen
pynteting som har stått på
vent!







Men
det aller fineste
i ettermiddag var å få besøk av en levende 
liten

pannekake-engel!




Det
er ganske koselig
å tusle med småting og høre på
 julesanger?

Når nettene blir lange?

Ikke sant?

Og - 
av og til er julen min 
 et annet sted - men det gjør ingenting!
For det er jo bare så gode minner.. å hvile seg i - og bare drømme barndommens
 juledrømmer! 







Kjærlig
hilsen

Else Britt

Kommentarer

  1. For et utrolig koslig innlegg!
    Jeg merker at etterhvert som barna blir eldre (mi eldste er like gammel som skjønne Mia) så blir det med og mer viktig for meg å lage juleminner som de Kan huske tilbake til bare ved hjelp av en spesiell lukt, en lyd eller kanskje en følelse som du beskriver så fint her:D
    For der er jo Det jula handler om, vel? Gode opplevelser og koslige minner! :)

    SvarSlett
  2. Jeg skjønner så godt hva du mener. For meg kan gammeldags julepapir og pynt fra sekstitallet gi den følelsen. Særlig luktene tar meg tilbake til barndommen. Og jeg husker også smulten som noe farlig noe, mamma måtte alltid steke på kvelden, når alle hadde lagt seg, i tilfelle... Da jeg ble eldre, fikk jeg lov til å hjelpe til, men smulten måtte hun ta seg av. Det er vanskelig å lage den samme følelsen hjemme hos seg selv. Men våre barn har jo minnene vi har skapt, som de vil tenke tilbake på og prøve å gjenskape. Nå er jeg i ferd med å skape minner for barnebarna. De baker pepperkaker her hvert år, blant annet. Koselig!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg