Tørketid

Det er en koselig hobby å tørke litt av det som finnes i urtehagen!

Når du sår om våren,kan det være lurt å tenke på hva som egner seg til tørking-og husk at du trenger litt mengde også-for det trengs en del persille f eks, for å få til et glass tørket som du kan ha på kjøkkenbenken!

For noen år siden kjøpte jeg ei urtetørke- den fungerer slik at jeg kan tørke i  flere lag, og ulike sorter krydder samtidig.Den går opp til 70 grader- jeg stiller den på litt lavere,så står den på noen timer-mens jeg nyter den herlige lukten som brer seg i huset!

Tror nok det er mange måter å tørke urtene på-henge dem til tørk, eller bruke stekeovnen på svak varme med døra på gløtt...det kan sikkert også prøves!

Jeg høster alltid urtene i tørt vær -da er de rene og tørre-og de tørker lett!

 Peppermynten tørker jeg på hele kvisten- så tar jeg av de tørre bladene etterpå.Prøv deg fram du også,det er så spennende!I år har jeg tørket dill,persille,oregano og timian - i beskjedne mengder - og jeg oppbevarer krydderet i tette glass.Ellers gleder jeg meg til å prøve noe nytt!Epleskiver og kantareller i urtetørken! Enkel og plassbesparende måte å oppbevare soppen på vil jeg tro...!

Basilikum er min absolutte favoritt! Den sår jeg i vinduskarmen i store leirkrukker når våren er i anmarsj..i februar skjer det...for en glede!







Den trives i kjøkkenvinduet mitt - som kun har ettermiddagssol...og den må alltid  bare være innendørs..stakkars..men det må til altså-for da vokser den og trives,og står til høsten kommer- da holder den seg fantastisk flott!

Jeg tørker den aldri - men fråtser hele sesongen -skikkelig hverdagsluksus! Så lager jeg heller pesto,som jeg fryser ned-det synes jeg fungerer bedre - eller-  fryser ned basilikumen rå - i små poser.Da er den super å ha rett i gryta!

La deg friste! Gå ut i høsten,og finn noe spennende du kan tørke!

Kommentarer

Populære innlegg