Fastelavn..



Fastelavnsøndag!

Tenk at denne dagen også har blitt kalt for fleske-søndag, en skikkelig fråtsedag!

 En skikk fra gammelt av var å spise ni ganger i hvert hjørne av stua denne dagen - det var flesk, melboller og de feteste suppene du kan tenke deg og ja - så absolutt den aller beste og feteste maten!

Visste du at fastelavn starter med fastelavnsøndag, fortsetter med blåmandag og så kommer feitetirsdag?

Feitetirsdag..det er den siste dagen før førti dagers faste som altså begynner på askeonsdag.

Blåmandag?

Det kan du lese mer om her hvis du har lyst!







Jeg har fråtset ganske mye i dag - for jeg 
fikk servert de aller nydeligste fastelavn-bollene du kan tenke deg - de var som
nystekte lunkne og duftende vaniljedrømmer!

Og så har jeg tittet litt på det fargerike fastelavnriset, det kaltes livsriset fra gammelt av. Bjørka stod for fruktbarhet og det var mye overtro forbundet med den, så både dyra, markene og menneskene kunne faktisk risikere å få en omgang med riset for å bli mer fruktbare! 







Nydelige farger! 
Skikken med å pynte bjørkeriset kommer fra Tyskland, og da ble det gjerne brukt tøybiter i
 fine farger.


Ellers - i dag så fikk jeg så fine morsdagsgaver!



Her er den ene gaven - ei spennende bok om kosthold av Berit Nordstrand - 
den har jeg virkelig ønsket meg!

Boka er flott for barnefamilier og alle som er interessert i tips, oppskrifter og mer kunnskap om matlaging generellt - og det beste er at Berit forklarer alt på en enkel måte, med de herligste
oppskrifter og inspirerende bilder!

Har du tittet innom bloggen til denne kunnskapsrike seksbarnsmoren?

Den finner du her.





Gleder meg til å lese mer i boken!




fikk jeg en veldig koselig 
og spesiell morsdagsgave til - kan nesten ikke vente med å prøve den - i morgen tidlig!
Gleder meg til å vise deg!


Så dukket det jo opp noen minner da.. fra så fine morsdager da jeg var liten!

Dette verset synes jeg passer godt til min mamma - det heter

TAKK FOR LIVET

" Tusen takk for at du ga meg livet -
for muligheten til å se bølgene slå
mot stranden, til å høre fuglesang om
morgenen, til å holde hendene under
rennende vann, til å kjenne lukten
av friskt gress etter en regnskur, 
til å smake nybakt brød.
Takk for vennskapets, latterens og
 kreativitetens gaver, mamma. "

Pam Brown




Tusen takk for at du forsto meg
når jeg støtte på ting
jeg bare ikke greide!
Uansett hvor hardt jeg prøvde!
Ikke var jeg god i matte, jeg øvde ikke nok på pianoet og hadde skikkelig høydeskrekk!
" Slapp av, sa du, bare vær glad for alt du er god til! "


Fortsatt god søndagskveld til deg - til vi sees igjen!



Kjærlig
hilsen

Else Britt

Kommentarer

  1. For et nydelig innlegg :)
    Det er alltid fantastisk å ta turen inn til deg. I dag lærte jeg mye nytt i tillegg. Kjenner jeg ser frem til feitetirsdag ;D hihi...
    Ønsker deg en fin uke med eller uten flesk ;))

    SvarSlett
  2. Hei så koselig inlegg.:)
    Herlig.
    Og bollene så fantastisk gode ut.... mmmm. med vanlilje.. ååå så deilig.
    Jeg håper du får en fin ny uke min venn.
    Klem Margareth

    SvarSlett
  3. Å så nydelige mammaord! Vakkert! Jeg har også fråtset i dag, men jeg var ikke klar over at det kaltes fråtsedag :o) Men feittirsdag kjenner jeg til. Ha en strålende kveld og ny uke! Klem fra Nina

    SvarSlett
  4. Hei Else-Britt, det er alltid så givende å lese dine flotte innlegg! Kjenner meg litt igjen i mye av det du skriver, det gjør godt! Fastelavnsbollen ser fantastisk gooooood ut, du!!! Aldri smakt igrunnen, ikke de årene jeg bodde i Norge heller...har visst gått glipp av endel der likevel ;-) Kunne tenkt meg å lage, har du en bra oppskrift?? (sånn idotsikker, trinn for trinn lissom hihi)
    Og du...denne skikken med å pynte bjørkeris kjenner jeg ikke til. Bare den å reise opp ei pyntet bjørk natt til 1. mai. Muligens andre deler av landet som har denne skikken med fastelavnsris?? Her er det karneval på "sitt verste" nå, siste dagen imorra. Det er ikke meg så jeg er glad når alt er over ;-)
    Klem fra Annette i et grå-grå sørtyskland

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg