Sekken..




Når
du og jeg møter hverandre
så er det både interessant og veldig spennende
 hva vi to har med oss i
sekken!

Ja, for
sekkene våre..

som
 vi alle går rundt og bærer
 på - 

helt
fra barndommen
vår

de
 kan ha ganske 
så forskjellig 
innhold!

 Og
 tyngden på
 sekken
 vår?

 Tyngden
og innholdet i 
sekken..

det
kan nok endre
 seg gjennom hele 
livsreisen! 

 Mens
 noe som ligger
 godt forankret og gjemt langt ned i sekken
 kanskje for alltid vil være 
der?

I
 sekken?

Noen
ganger i livet
 kan vi oppleve at vi faktisk må tømme
hele sekken, snu den opp-ned og rydde den helt
 skikkelig før vi fyller den
på nytt!

Eller -

bare ta ut
 av sekken det som ligger og ulmer
underst?

Eller
så oppdager vi til vår store forundring
 at det som nå ligger
 øverst..

ja, det
 som kom helt nylig opp
 i sekken likevel ikke stemmer - 
det ble faktisk ikke som vi trodde det skulle bli - 
det stemte ikke med
grunninnholdet
 i sekken fra 
før -

det 
nye skapte bare ubalanse
 med det som vi hadde liggende så ryddig
 underst..

 så rart!

Ja, slik
hender det at 
det øverste laget må
opp av sekken
 likevel..

og vi 
trenger jo ikke å grave så dypt - men uansett så kan
det være vanskelig å endre på 
noe -

 fordi
 det ofte er så mye følelser forbundet
 med det vi har puttet  i 
sekken!

Noen
ganger må vi
 ta grep og rote kraftig rundt 
oppi sekken for å finne ut
om noe gammelt må
 bort!

Før
vi fyller på noe
 nytt!

Kanskje
vi egentlig ikke vet helt hva som
er kommet med i
sekken?

Vi
mistet kanskje oversikten
en periode i livet
 vårt?

Vi
puttet rare ting
 i sekken som vi da ikke skjønte
konsekvensen av?

Kanskje
vi ikke ville ha dem
 heller?

Disse
underlige
tingene?

Men
 de bare havnet 
i aller beste mening oppi
sekken

og
 nå bare følger de med oss som
nissen på lasset!

Slik
at kanskje etterhvert
 noe..

 helt 
på bunnen i sekken vår
som vi nesten trodde vi hadde
 glemt..

bare
 begynner å lage masse rot, uro
 og bekymringer for
oss?

Det
ulmer og blir et så krafig trykk
nede i sekken - 

at
bare helt
 plutselig så sier det en dag
pang!

kraftig pang..

 at 
vi faktisk er nødt til å åpne
lokket og lette på trykket - og finne ut
hva det er som sprenger og presser sekken vår så voldsomt fra alle kanter -
 og hvorfor i alle dager koker det
 sånn?

Akkurat
nå?


når alt tilsynelatende skulle være 
bra?

Hva
 er det som 
 forsøker å komme opp
 fra bunnen til overflaten av sekken - og skaper denne uutholdelige
 ubalansen?

 Langt
nede i sekken der vi kanskje ikke visste
at det lå noe i det hele tatt?

Vi
hadde nesten glemt eller fortrengt
det?


er sekken blitt altfor
full..

det
trykker fra alle
kanter

hva
nå?

Kanskje 
vi til slutt behøver hjelp til
å rydde hele sekken?

Finne
ut hva som 
må vekk, hva som må endres på og hva som får
bli med oss
videre?

Kanskje
bare kjenne på
 at..

 ok!


kan noe
 av alt det gamle bare ligge
 der..

i
sekken

godt

nede 

 bunnen..

som 
en god
 ballast av nyttige erfaringer å
ta med seg videre i livet..
som noe stødig og
trygt!

 Og -
 så begynne
 å fylle opp sekken igjen -  med det vi ønsker oss 
på nytt?

Men
kanskje vi ikke
 vet helt hva vi har lyst
til å fylle sekken med
videre?

Vi
kan behøve å stanse litt opp
og tenke..

kanskje
bli mer bevisste på
hva vi tar med oss i
sekken?

For
det er ikke alltid like lett
å være sin egen bestevenn og alltid kunne forstå 
hva som er aller best for en selv
 heller?

Noen
hendelser og opplevelser
vi har i sekken vår vil nok alltid
være der, de er blitt en viktig del av oss og de er betydningsfulle - som en grunnmur -
 og har vært med på å forme oss - til den personen vi har 
blitt!

Jeg
 har blitt mer
 bevisst ettersom årene går på
 å ta fram det som ligger nederst i sekken,
 hvis det plager, tynger 
og uroer meg -

men
veldig ofte så putter jeg det bare ned 
igjen!

I
sekken!

Fordi -

 jeg 
finner igrunn  ut a
dette er noe jeg har lagt
 bak meg likevel - 

det
 kan så absolutt
 bare få ligge godt og trygt nederst i
sekken - og fortsatt bli med på
den spennende
reisen!

For
det er jo
 spennende!

Å være
på livsreisen sin med sekken og alt
det rare 

som
har samlet seg opp 
underveis


 ryggen!

Å 
kunne ta
 steg for steg
 og fylle opp med nye flotte opplevelser og
 skatter -

vokse
 og være i stadig utvikling
kanskje sortere, gjemme eller ta bort noe?
Slippe nye ting til?

 Leve i balanse
og få nødvendig berikende påfyll
 av gamle og nye 
ting..

 oppi 
 den verdifulle
sekken!






Kommentarer

  1. Dette var spennende lesning. veldig interessant...fra starten til slutt... og så er jeg så enig med deg at det som har vært, det kan bare ligge der nederst i sekken..det er erfaringer...på veien videre.... :) <3

    SvarSlett
  2. Så sant, så sant. Vi har alle våre sekker å bære på. Noen ganger føles sekken litt tung å bære på, mens andre ganger er den lett som bare det! Du er flink til å lage bilder på livet og erfaringene vi gjør! :-)

    SvarSlett
  3. ,* Hei på deg. :,)
    Så utrolig spennende , inspirerende og ikke minst imponerende tekster du tryller frem, fantastisk !!Eg gleder med til nye innlegg og ikke minst så koser eg meg med "gamle"

    Elin :,9

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du finner masse inspirerende her inne, Elin og ..ja, det er nesten nifst så mange innlegg det har blitt på bare litt over ett år..nærmer seg 800 snart..men ordene og tekstene bare står i kø i hodet..jeg skriver og skriver..så heldige meg som har så flotte lesere som vil lese og finner glede og påfyll av det, og noen treffer nok tekstene litt ekstra, tror jeg..jeg føler av og til at jeg har noen "sjelevenner" der ute!;)Flere sier til meg at de har tenkt de samme tankene, men greier ikke skrive det ned..så leser de det her hos meg, og da føles det gjenkjennende og at det betyr mye for dem, og da blir jo jeg så glad..for det er jo det som er hele meningen..at tekstene og bildene skal gi påfyll og energi og tankevirksomhet i hverdagen.:):)Klem fra Else Britt:)

      Slett
  4. Dette likte jeg!Flott refleksjon.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg