Fiken-gleder..

 
 
Bare
en skrukkete
og ubetydelig liten frukt fra et
fikentre? 
 
Eller -
 
en
verdifull
 
 energikilde?
 
 For
deg?
 
 
 
 
 
 
Friske
og helt ferske fiken
er bare tilgjengelige for oss noen få uker
i året fordi det er så krevende å transportere fiken - og ikke
minst å lagre
dem!
 
Men ferske fiken er jo helt fabelaktig godt!

Snakk om gode og smaksrike fiken-gleder!
 
 
Har
 du forsøkt
 fersk fiken som tilbehør til
 ost?
 
Fichi e gorgonzola (con noci e miele) - COOK AND THE CITY
 
Til
spekemat?
 
This looks amazing
fig & almond rustic tart
 Fikenpizza?
figs
 
 Eller
 
deilig
fikensyltetøy!
 
I really need to bake a pie. And this year, make something with fresh figs.
 
 En
vanvittig
 
 nydelig
pai..
 
eller
 
fiken
 
bare
bakt
 
i
stekovnen?
 
wonderful slow cooked figs
 
 Og -
 
pannekaker!
Oatmeal pancakes with bacon and figs
 
Jeg
elsker aubergine
så jeg tror dette ville vært en absolutt favoritt
hos meg!
 
 
Eggplant with California Figs & Leek #glutenfree
 
 
 
Og -
 
fiken
til tapas og
forskjellige småretter..
 
og
sikkert mye, mye
mer!
 
platters | photo anna wolf
 
 Jeg
synes ofte før
 at tørkede fiken var litt harde og
gjerne litt seige! Når disse pakkene du kanskje husker med fiken lå på
fruktfatet før.. i min barndom - spesielt i julen, så likte jeg dem ikke noe særlig -
de fristet meg faktisk ikke i det hele
 tatt!
 
 Nå
har jeg oppdaget
disse nydelige, mjuke og utrolig gode tørkede fikenene
som jeg kjøper i pose -virkelig super
snacks!
 
Disse
fikenene er ikke
tilsatt noe som helst annet enn vann etter tørking -
for å få den ekstra mjuke og gode saftige
konsistensen.
 
 
 
 
 
 
Visste du at fiken er styrkende for kroppen?
 
At fiken er beroligende for bronkiene og lindrer hoste?
 
At fiken anbefales ved bronkitt og luftveisinfeksjoner?
 
Fiken er rik på vitamin E, B6, B1, og B2.
 
Fiken inneholder også gode mineraler for deg - som kalium, kalsium, magnesium og jern og
sporstoffene sink, kobber og mangan.
 
Fiken er lettfordøyelig og siden den har en styrkende virkning så er den absolutt å anbefale ved anemi og ved utmattelse.
 
( FRISK AV MAT - av dr George D Pamplona-Roger)
 
 
Fiken er altså en svært næringsrik, lettfordøyelig og energirik matvare!
 
Tørkede fiken inneholder  55 g karbohydrater, 3 g proteiner og 0-1 g fett pr 100 g vare.
 
 
Jeg har prøvd
1 - 2 tørkede fiken og en neve mandler/nøtter før tur -
eller annen trening - hvis jeg har vært litt småsulten - og
 det har jeg funnet ut er akkurat passelig mettende 
sånn i farten, og gir masse
energi! 
 
Kanskje en ide å ha med seg i tursekken?
 
 
 
 
 
 
 
Fiken
 
fruktfat..
 
 
 
 
 
 
fiken
sammen med små fargerike
fruktfat-venner!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tenk
å eie et så stort
fikentre!
 
LYKKE!
 
 
Figtree. #figtree #ficus #canopy #screening
 
Men
jeg kunne
også bli forelsket i et som er
mindre!
 
Som
 
dette!
 
nydelig!
 
I need a fig tree.
 
Fiken
 
som
 
styrker
kroppen?
 
Noe
for
 
fineste
deg?
 
Saw this and thought of @Trisha Fletcher. Pinner said: " A good heart is like a good delicious fig.  (todays WT)"

Vi sees!


 
 
 The health benefits of figs.
 
 


Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg