Livet og leken..

 
 
 
 
 
 
For
en nydelig morgen
utenfor huset mitt denne første
januardagen i
2014!
 
 
 Jeg
hilser den
nye dagen hjertelig velkommen
 med vinduet mitt på
gløtt..
 
det
er så blikkstille!
 
Det er så dunkelt..nesten et aldri så lite alvorlig slags preg over dagen?
Ja, det er noe med stillheten og stemningen ute i hagen i dag..
gamleåret forlater plassen sin og beveger seg så umerkelig bort..
 
det har ingen hast heller, det vandrer så sakte av sted -
 mens det nye året liksom forsøker
 å rigge seg
til!
 
Det
kjennes som om det nye året
føler seg litt fram - det tar hensyn og kjenner den nye dagen
 litt nølende og forsiktig på
pulsen!
 
Og -
på en umerkelig
og så underlig varsom måte er
det nye året plutselig på
plass!
 
Men hvor ble det av gamleåret?
 
Jeg tror gamleåret
hviler seg i drømmene..i  tankene og passer på alle de gode minnene våre!
 
Gamleåret?
 
Det
 ligger og sover så deilig i minnenes
 vugge..
 
 våkner gamleåret litt av og
til.. 
 
og da hvisker det
om alle drømmene vi hadde..om lengsel.. og om alt som vi gikk rundt og håpet på..
alt vi ønsket så sterkt ved et trylleslag skulle gå i
 oppfyllelse!
 
åpner
 gamleåret minneboken da.. 
sånn av og til..
 
og
viser
oss
 
fullskrevne
blader..
 
av
liten
hverdagsmagi
 
bitte
små
øyeblikk
 
eller
 
 store
livshendelser!
 
Noe
husker vi jo godt!
Mens noe
annet?
 
Det har vi jo nesten helt glemt!
   
Noe
fra minneboken
som gamleåret gjemmer og passer på -
det har vi lyst til
å tenke mye
 på..
 
ja,
 
nesten
hele
tiden!
 
Det
er så vanvittig gode
minner!
 
 
Men
noe vil vi også
 kanskje
helst
 
glemme?
 
Kanskje
fordi det er så
vondt?
 
Fordi
det er så ufattelig
vanskelig og utrolig
komplisert?
 
Eller
bare rett og slett så fryktelig
urettferdig?
 
Kanskje
vi har opplevd
dette året at ikke alle ønsker oss alt godt
bestandig?
 
At
ikke alle heier på det akkurat vi
gjør?
 
Sånn
tror jeg at livet
alltid vil være - det er helt normalt!
Derfor kan kanskje en drøm og et ønske for 2014 være
 å gi slipp?
 
Gi slipp på bekymringer og negative tanker?
 
Bruke urettferdighet
og vanskelige ting som har skjedd dette året til heller å styrke oss -
og fylle opp 365 blanke ark dette året som kommer
med styrke og masse positive
vibrasjoner?
 
Tilgi mennesker som har såret oss?
 
Ikke dyrke sårene vi har..men mye heller gi dem næring med kjærlighet i?
 
blir det kanskje friske
 arr..
 
som
blekner etter hvert -
de gror faktisk nesten helt igjen..
blir til livsmerker som bare forteller oss at vi har levd et liv - som forteller at vi har vært så inderlig tilstede i
både
 
 livet og leken!
 
kan kanskje
 2014 bli det gode året der vi
 velger å bli litt snillere mot oss
 selv?
 
Ikke
 kreve at vi må
 være feilfrie og perfekte?
At vi faktisk skjønner at vi tar oss aller best ut og er perkekte nok 
når vi er oss selv på godt og vondt?
 
Så kan vi
 kanske en dag i 2014 stå opp en morgen
 å si at -
 
 i
dag!
 
I
dag kjenner jeg
at jeg har blitt min egen
bestevenn!
 
ordentlig!
 
 
 
 
 
 
 
 
En
 
ny
 morgen
 
 i
livet
 
 og
leken..
 
 
 Egon
snuser seg rundt i hagen
for å gjøre seg godt kjent med duftene i det nye
året..
 
 
 
 
 mens
jeg?
 
Jeg
 tenker på
gode minner fra året som
 gikk!
 
Da
jeg hadde så fine
stunder..
 
hånd
i
hånd!
 
Med
 
livet
 
og
leken!
 
 
 
 
 
Januar..
 
julen
 
er
gjemt
 
i
minneboken..
 
 det
er blitt lysere farger!
 En hortiensia sto i fjor og fortalte ei historie om vårlengsel
 i vinduet
mitt..
 
 
 
 
og
 
i
januar
 
kunne
jeg leke med
 livet - i solskinnet - oppover mot et høyt
fjell!
 
 
 
 
 
 
 
Og -
oppleve
 så lykkelige øyeblikk på
isen!
 
 
 
 
 
 
Og
rundt meg
er det deilig natur der
 jeg kan vandre i ei forsiktig
 januarsol..
 
og
jeg finner alltid
et bankende hjerte å lene meg
mot
 
et
bustehode
 
og
en
 
iskald
snute! 
 
 
 
 
I 
 
februar
 
kom
  svanene på besøk i
hagen..
 
 
 
 
 
 
 
 
svanesjøen
og 
 
vinterstemning..
 
 
 
og
gryende
 
vårgleder..
 
 
 
og
 
så fikk jeg
 le så masse sammen
med herlige små
hjelpere!
 
 
 
 
 
Noen
morgener
 kunne jeg drømme
 litt
 
i
morgensolen..
 
 
 
vente..
 
og
 
lengte
etter påskeliljer..
lykken var å kjøpe et helt
brett!
 
 
 
 
 
 
Påskelilje-gledene
 
kom
helt inn
 
skrivebordet..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
og
spredte seg
 til
 
Trultehuset!
 
 
 
 
 
En
februarmorgen
måtte jeg lete så lenge etter Billy -
og fant ham med bedende øyne  i
gjestesengen..
 
 
 
 
det
var mange fine morgener i
februar!
 
 
 
 
 
Og
 februargleder!
 
Som
basilikumfrø..
de skulle snart såes i vinduskarmen i  slutten av herlige
februar!
 
 
 
 
en dag fikk Trulte
det aller beste hun vet servert på et
sølvfat!
 
En
kald
februardag..
 
egentlig
bare fordi hun var så
søt!
 
 
 
 
Bålpanne
i fjøra og ei koselig
stund..
 
 
 
 
 
og
knopper på et
tre..
 
i
februar..
 
 
 
 
 
 
men
 
kom etterlengtede og sprudlende
mars!
 
 
 
 
 
Basilikum-frøet
 
har
begynt å spire i vinduskarmen i mars -
 takk for en fabelaktig
vårglede!
 
 
 
 
 
Kjære fuglevenner!
 
Kom hit og bo her i mitt tre da vel!
 
 
 
 
 
Mars
lager små søte
 dråper som drypper høylytt ned fra
taket..
 

 
 
og
linsesuppe!
Det er favoritten min
 
 i
mars!
 
 
 
 
 
Endelig!
 
Små
vårblomster titter frem
overalt..
 
 
 
 
 
samtidig
som mars måned
 også fyller de ledige stundene mine med så masse deilig
trappelykke!
 
 
 
 
I
mars
 
er
 det godt å bare
være
til..
 
 
 
 
 
 
livet
leker..
 
 
 
 
midt
i den deilige årstiden -
når alle de herlige vår - og sommerdagene ligger
 foran oss og bare
venter!
 
Det
blir litt mer mimring
neste gang -
 
da
 fortsetter
 jeg med noen glimt
 av øyeblikk som du og jeg har delt -
i april!
 
Det
begynner
 jammen å bli en del øyeblikk
vi har delt..
 
du
og
jeg..
 
i
livet
 
og
leken!
 
 
 
 
 
 
Kjærlig
hilsen
 
Else Britt
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Populære innlegg