Fra jord til bord..



Ja, nå står alle kassene på plass!


Forhåpentligvis

så skal de sørge

 for

 deilige vekster 

 fra 

jord til bord!





Ellers kan du  også få så  mye

 til

 å gro

 i 

et par murerbøtter

 på 

balkongen!



Borre noen hull

 i bunnen..

bruke god næringsrik jord!

En sommer hadde jeg flotte

 agurkplanter

 i

 slike

 bøtter..

det var utrolig dekorativt med de gule nydelige blomstrene

 og de flotte agurkene som jeg kunne høste

 etterhvert!

Når jeg velger

 frø..

så tenker jeg først og fremst:

Hva trenger jeg egentlig

 til

 en deilig

 hverdagssalat?

Da prioriterer jeg

 forskjellige

 salatvekster..

gjerne plukksalat og ruccola..

og kanskje litt

 spinat?

Rød løk?

Og videre..

hva liker vi spesielt godt

 til

 middagsmaten?


Da blir det gjerne

  broccoli..grønnkål..sukkererter..gulrot..squash..og

rosenkål..

hvis det er

 plass igjen!

Så -

forskjellige

 krydderurter..

spesielt oregano..timian..basilikum og mynte..

bladpersille..

alt som er godt

 i

 hverdagsmaten

ja, krydder som jeg bruker ganske  mye av 

 i matlagingen!

Men uansett!


Det blir alltid ei

utfordring med plass

til slutt!


 





Nye

jordbærplanter..
 i

 ny

 seng..

 



Livskraftige


små


vekster..





En 


deilig


ettermiddag


med 

frisk

 nordavind..

og

boblende


planteglede 


i


hjertet!


Men

så 

overtok


maimånen

hovedrollen


og


kastet

tryllestøv

over


hele


Humlehagen..







Det


ble


maimåne-magi








blinkende


måneklart..






"Det finnes stunder
da alle ord er små,
da lykka er et vårsyn:
ei solgnist i ei dråpe dogg
som siger langs et strå.


Hans Børli






Ønsker deg en alle tiders

 lørdag!

Kommentarer

  1. ... Misunner deg energien du må ha både for å dyrke alt du gjør..og for å skrive så mye, og sette sammen så fine fotomontasjer. Er det all den sunne salaten og kostholdet som forsyner deg med overskudd?? Fantastisk! God helg fra Håsen :-)

    SvarSlett
  2. Hei Solveig!:)Takk for hilsen-kjempekoselig!Det er igrunn bildebehandlingen som tar mest tid..skrivingen går kjempefort..det er ferdig oppe i hodet som regel..he,he innleggene står i kø oppe i topplokket..så jeg bare skriver det ned..så fiks ferdig!;)Det er noe med den forfatterdrømmen..det er lett å skrive..og masse tankesurr oppi hodet om de rareste ting..og jeg elsker det!Ellers så er det den levende interessen da vet du Solveig..i alt som vokser og gror..og det å få et resultat..men har god hjelp av gemalen..jeg gjør igrunn bare det letteste arbeidet!Så er jeg heldig nå som har dere bloggleserne som setter pris på det jeg skriver..det er ei enorm glede hver dag, og betyr så utrolig mye!Takk for at du kikker innom,Solveig!:) :)

    SvarSlett
  3. Ååååhh! Nå fikk jeg inspirasjon til å så frø!!! Jeg vil, jeg vil:)
    Agurk og salat <3 Må bare bli ferdig med neste søndag først...konfirmanten skal jo få en tale (!) og masse annet (har stått i kjøkkenkroken i hele dag...;))...Men så blir det frø!! Herlig!
    Så heldig du var som fikk se månen da:) Her har det snødd!!! Fjella er hvite og plena mi er hvit! Og jeg som ønsker ute-konfirmasjon i hagen neste helg!!! Oj-oj-oj... det blir som det blir:) Hver tid har sin lov, ja:) Hvem vet hva neste søndag bringer!!
    Tusen takk for livgivende bilder! Jeg ble inspirert til liv og til å få litt grønnere fingre:-)
    God søndag i morgen:)

    klemM

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, du må ha masse lykke til med forberedelsene til konfirmasjon, Marit Rakel!:)Da har du nok å henge fingrene i mot neste helg..og tale må det bli så klart!:)Og sikkert masse å styre med i kjøkkenet kan jeg tenke meg..det blir nok en flott dag..ute eller inne - håper det blir fint vær!Så kjekt at du ble inspirert til å så litt frø..veldig enkelt med disse pallekassene!:)Kjøpte dem på Jula i Ålesund.Jeg synes det er så deilig å dyrke litt..det er den helt spesielle følelsen med å gå ut..å bare ta inn et sprøtt økologisk nydelig salathode!Rare meg!Kan jo kjøpe det..men det er noe spesielt med å lage sin egen hagesalat..jeg begynte med det da vi flyttet hit i Humlehagen..og ble som du forstår..litt hekta!;)Fortsatt god helg, og lykke til med ditt!:)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg