Italiensk lasagne..



Det finnes mange varianter av 

lasagne!




Her er min personlige vegetariske favoritt!


Du trenger:

2 store løk
3 hvitløksbåter
3-4 ss olivenolje
2 -3 bokser økologiske hermetiske tomater
1 laubærblad
basilikum, oregano, timian (og andre urter du liker!)
litt spinat?
minst 3 ss chilisaus
2-3 ss tomatpure
1-2 raspete gulrøtter
2-3 dl ost (Sveitser, cheddar eller vanlig gul ost)
10-12 lasagneplater
salt og pepper

hvit saus.

2-3 ss smør
3ss mel
5-6 dl melk
noen osteskiver oppi sausen
salt og pepper

revet ost mellom lagene.

Stekes på 200 grader - ca 45 - 60 min

 til lasagneplatene er myke og lasagnen er gyllen på toppen.





Her brukte jeg litt

 ekstra

 godsaker

 oppi 

sausen..

prøv deg fram og smak sausene godt til, før du legger alt lagvis i ei ildfast form.

For en jevnere tomatsaus, kan du kjøre et øyeblikk med stavmikseren -

dette er et triks for å få barna til å smake.


Først tomatsaus, lasagneplater, hvit saus og revet ost lagvis i formen.

Avslutt med hvit saus og ost på toppen.

Jeg dekker formen med aluminiumsfolie første halvparten av steiketiden, så - uten folie -

siste halvdelen av steiketiden..

til den er gyllen og lekker!





" Kjøkkenet er hjemmets hjerte," hadde Lola ofte sagt til ham.
" Når et hjem har et varmt og travelt kjøkken, kan du være sikker på at de som bor der,
  er sunne og sterke."

Utdrag fra Mofongo
Mat for sjelen






" Jeg kan fortelle deg hva himmelen er for meg.Det er dette bordet her, med alle jeg noen gang 
har vært glad i, sittende rundt.Vi spiser et festmåltid vi har lagd sammen, og vi ler og forteller historier. Noen ganger gråter vi litt også, men for det meste så har vi det storartet. Det er min himmel."


Abuele Lola


Fra "Mofongo"
Mat for sjelen


Er ikke dette helt nydelig sagt?


Deilig mat..

og bare samles..

 rundt bordet!

Joda!

Det jubler litt ekstra i blodet!


Mat samler sjeler!





God søndag fra oss i  Humlehagen!

Vi sees!


Kommentarer

  1. Namnam! Synst jeg kjenner den nydelige duften helt hit ;-)Koselig lesning som alltid Else Britt!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg