Såå hot...!


I dag var jeg hos den asiatiske butikken for å finne litt ekstra godsaker til helgen!

 Så mye godt!

Jeg bare elsker å kjøpe den deilige, friske og supergrønne

 bladpersillen

i

store  bunter!

Voff!

Noe såå fristende!

 Ja, det er til å bli bare så helt voffende glad av!

Og så sulten jeg ble!




Bladpersille er fantastisk

og næringsrikt!

Og sitroner!

 Økologiske

knall gule

saftige

sitroner..

bare godt!




Dagens innkjøpte chillipulver..min lille

krydderfristelse..

hva mer skal jeg si?

Det ble ganske

så 

hot..


brennende hett

i

kjøkkenkroken

 etterhvert!



Så noen esker med

Tofu

som jeg bruker

 i

vegetariske retter!

Dette er den silky typen tofu, laget av soya.Den er proteinrik og super som tilskudd

 i

 smoothies og desserter!


Ingefær, pizzakrydder, hvitløk,spinat

og

fullkornsspaghetti!




Jeg ble så sulten til slutt at jeg satte i gang med å koke

 fullkornspaghetti 

og

lage min

favoritt-tomatsaus!

Den er proppfull av de viktige

antioksidantene

og

de gode oljene

som kroppen din vil elske!! 

Og masse smak!


Den kan brukes til pasta, lasagne og retter der du trenger

en

 smaksrik tomatsaus!


"Kjøkkenet er hjemmets hjerte!
 Når et hjem har et varmt og travelt kjøkken, kan du være sikker på at de som
bor der, er sunne og sterke."

Abuela Lola





Det putrer og bobler på komfyren..

og

 skapes litt

 kjøkken-magi..

en

 gyllen

 intens

fargeprakt

og

 de deiligste dufter

sprer seg

 i

kjøkkenet!


Og oppskriften?

Det er ingen oppskrift!

Du skal kun bruke gode råvarer og din egen fantasi!

Du får ingrediensene, så kan du smake deg fram og lage din egen deilige saus!


Til ca 4 personer:

2-3 bokser økologiske knuste tomater
minst 3 hvitløksbåter
ei lita gulrot i biter
spinat (frossen ca 5-6 biter)
1-2 never bladpersille
ca 1 løk i biter (liker du mer, tar du litt til)
en bit fersk ingefær (på størrelse med tommeltotten din kanskje?)
en liten bit selleri
ca 1-2 ss sitronsaft
1-2 ss tomatpure?Er ikke nødvendig..men blir godt!
 pizzakrydder
salt
2-8 ss olivenolje
chili (prøv deg fram!)
friske urter som basilikum,oregano eller timian event.


Ha alt i en kasserolle.

Må stå å putre i minst 20 min.

Bruk stavmikser tilslutt!

Da får du en smidig flott saus!

Smak på den!

Trengs det mer av noe?

 Mer salt?

Smak..og prøv deg fram.


Min saus ble som dere har skjønt..

hot!

Den ble

 så

brennende hot!

Måtte roe ned både sausen og meg selv ..

med

 en fløteskvett!

Da ble den litt mildere..men jeg lærte at chilli må brukes med forsiktighet!




..revet ost på toppen..



"Et måltid tilberedt med kjærlighet gir ikke
bare næring til kroppen, men også til sjelen."

Abuela Lola






Ja, min chillisaus tok knekken på forkjølelser og virus.. og ga alle rundt bordet en kraftig

smaksopplevelse!

En av kommentarene var

"Såpass! Dette var jo rimelig friskt! Sterke saker!

Men den smakte så godt

 og

 gjorde

 underverker!

For kropp og sjel!


" mat samler sjeler"

Abuela Lola


Så sant!


Ha en fin lørdag!

Men du trenger ikke lage det riktig sååå hot i kjøkkenet ditt.. som det ble hos meg da..

for du vet - alt med måte!

Kos deg!  Så sees vi snart igjen!

Kommentarer

Populære innlegg