Et lite stykke paradis..


På vårparten var jeg nok litt for ivrig med å få satt ut
 squashplantene!

Du vet - så kom frostnettene!

Alt ble ødelagt, 
så jeg satte nye frø igjen
 direkte i jorda..
og endelig !

Nå titter så fine squash og intenst gule squash-blomster
 opp fra dypet under digre
squash-blad!

Visste du at ved middelhavet er squash-blomster en delikatesse
 i matlagingen?

Kanskje du har smakt det også?





En egen liten verden under svale beskyttende

bladvinger..




Så 
hemmelighetsfullt
intimt
og
ganske
mystisk!

Vakkert

dypet
under
squash-bladene..
nesten som et lite stykke
 paradis?

Små 
mirakler
surrende
innsekter..


som
å
kikke
inn
i
et
midtsommer-eventyr!





Du kan lære mer om squash her.







"Kjærlighetens
blomst behøver større
og mindre regnskyll
for å holdes frisk."


Henrik Ibsen





Med Flagre 
som spiser mynte-frokost
 ønsker jeg deg 
en flott
 julidag!


Vi sees!

Kommentarer

  1. Så flotte planter og frukt , her blir det mye å kose seg med.

    Fine bilder og søt mynte spisende Flagre he he.

    Ha en fin dag , Maritklem.

    SvarSlett
  2. Så friske og fine bilder. Jeg liker godt squash, også grillet. Her har det sluttet å regne og fineværet er på vei.

    SvarSlett
  3. Du skriver så bra! virkelig artig å lese :-)

    SvarSlett
  4. Så smukke billeder !
    utroligt din squash har kunne vokse så hurtigt, når du bare lagde et frø i jorden.

    SvarSlett
  5. Så vakre - hvordan får du det til?? Jeg er kjempeglad i squash... syns den er mye mer anvennlig enn agurk! Squash må jeg prøve neste år, altså. Jeg har X antall agurkplanter i drivhuset... de er lange og strantete og ikke spesielt fine. Noen har gule blomster, men det skjer liksom ikke noe mer..
    Skal agurkene stelles på en spesiell måte? Må jeg ta bort sånne skudd som kommer mellom stammen og ei grein (utskudd?)?? Det er jo ofte her den gule blomsten sitter, så det blir liksom litt vondt å ta denne bort, men....Du virker så VIS og SNILL, så derfor spør jeg deg :)

    KLemM

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann!Jeg bruker sånne store murerbøtter som vi borrer noen hull i bunnen på, til agurkplanter.Ei agurkplante pr bøtte, de trenger stor plass.Bruker biogjødsel, vanner nedenfra"på skåla"-kniper ikke bort noe-så tre-fire agurkplanter gir bra avling til en familie!Det samme gjelder tomater - der kan du ha litt mindre potter-og ei plante pr potte der også.Du må binde opp agurkplantene etterhvert som de vokser.Altså god potte, nok jord, biogjødsel,og godt med vann!Lykke til,Marit Rakel!:)Håper det går fint!:)

      Slett
    2. Tusen takk- du er en engel <3

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg