Kjærlighet på flaske...!

Tenk å lage din egen herlige, helt personlige kryddereddik! Jeg lover deg, det blir en lidenskap! Du kan bli avhengig av det! Har du først begynt å lage din  helt spesielle kryddereddik, så vil du savne den når flaska er tom utpå vårparten!

Denne urteeddiken benytter jeg mye på samme måten som krydderoljer - i sjysauser, marinader, i aspic gele til kabaret og i dressinger - men aller helst i salatbollen! Nesten all slags salat blir friskere... og får en mer spennende smak med ei skje eller to av urteeddiken!




Dill som blomstrer..dillkroner
 
Først finner du fram flaskene du vil bruke, ikke aluminiumslokk - helst glass eller vanlig kork.
Du trenger husholdningseddik 7% - så trenger du smaktilsetningene. Jeg bruker en hvitløksbåt, noen løkringer (rød løk gir rødlig eddik), noen paprikaringer og urter som timian, oregano, estragon(litt) og dillkroner.I år er det masse dillkroner i Humlehagen!



 Men du trenger ikke dillkroner for å få til en god kryddereddik! Til fiskeretter f eks har jeg gjerne laget en egen eddik med kun masse dillkvaster i.. og bruker en liten skvett i kokevannet til fisken..eller et par skjeer blandet inn i salaten til skalldyr f eks... det er bare deilig! Husk at du kan kjøpe et par sorter av urtene også hvis du ikke har.
Urtene du bruker skal være tørre og rene, ikke plukk dem inn på en regnværsdag - vent heller til det er finvær. Først legger du ingrediensene du vil bruke i de tomme flaskene.Eddiken tømmer du på til slutt - ikke helt fullt i flaskene. Sett på lokkene.


 Det lukter allerede litt godt! Du kommer nok til å ta av lokket innimellom og snuse litt! Nå kan du sette flaskene i vinduskarmen din! Slik skal de stå i tre uker..da kan du sile kryddereddiken ...og tømme den tilbake på flaskene. For en glede!




Høstens kryddereddik på plass i vinduskarmen!
 


Kjærlighet på flaske!


Kommentarer

  1. På kjøkkenbenken står det nå to fine flasker med fargerikt innhold, "strutter" og godgjør seg! Gjett om jeg ble inspirert ! :-) Så blir det spennende om en tre ukers tid....klem!

    Annelise

    SvarSlett
  2. Nei, du altså..allerede!Det var kjekt å høre!
    Det er bare så koslig å lage til disse flaskene..for meg er det litt av høsten...Klem!

    SvarSlett
  3. Heisann :)

    Så utrolig fin blogg du har laget!! Denne skal jeg følge med på :) Gøy å se Egon, Billy & Trulte! Så søte:)

    Stor Klem fra Karine:)

    SvarSlett
  4. Hei Karine! Å, så kjekt at du kikker innom bloggen min,kjempekoselig!Masse spennende å skrive om her fra Humlehagen vet du, så mange rare situasjoner med de firbeinte..og mye anna rart!! Klem til deg fra meg! Ha en koselig fredagskveld!

    SvarSlett
  5. Må lages! De flaskene der var laget med kjærlighet, det er tydelig! Du inspirerer ann mass :)

    SvarSlett
  6. Så flott,kjære du Johanne- jeg vil gjerne inspirere deg!Du må prøve kryddereddiken, den gjør en forskjell..helt klart!Det kommer masse spennende til deg utover høsten her på bloggen!
    Klem til dere!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg