Bobler..



Hva
tenker du når du ser
såpeboblene som bare svever
avsted?

Tenker
du at alle problemene 
skulle kunne fly avgårde ut i luften og gå hull
 på?

Bli borte for alltid?
Akkurat som såpeboblene?

Eller
tenker du på å fly av sted
selv?

I
fantasien

 eller

 i 
en
drøm

 eller

 i 
virkeligheten?





Såpebobler..

jeg
tenker på
 ordet frihet når jeg
ser såpeboblene reiser så fritt og bekymringsløst avsted med
vinden!

Frihet!

Det
er jo så utrolig masse forskjellig
når det er snakk om frihet - indre frihet og ytre frihet -
og økonomisk frihet og ja, så mye, mye
mer!

Jeg
fortalte en gang i en diskusjon
at jeg har egentlig et stort behov for
frihet - 

og
 flere kikket
 litt overrasket opp på meg og svarte "har du det?"
"Du reiser jo ikke så ofte på ferie? Og - du er jo ganske mye hjemme?"
"Så har du flere dyr som er helt avhengig av deg..kan det henge sammen med behov for frihet?"
Det kan jo høres rart ut?

Men frihetsfølelsen?

 Den begynner innenfra. 

Den er annerledes.
 Frihetsfølelsen handler ikke om hvor vi befinner oss -
 eller om å komme langt bort fra noe eller noen.

 Frihetsfølelsen er det helt motsatte av å være avhengig av noe.
For meg er frihetsfølelsen å ha frihet inni meg - da er jeg ikke så avhengig av hvor jeg er eller hva jeg gjør.

  Alle avhengighetsforhold
 kan gjøre at vi føler oss mindre fri - det kan være at vi er avhengige av at det skjer noe rundt oss absolutt hele tiden kanskje? 

Det kan være
f eks  alkohol eller arbeidsnarkomani - det kan være spill,  eller shopping, ja- egentlig absolutt  alt som setter oss i et avhengighetsforhold, slik at det påvirker oss og andre nær oss på
 en negativ måte.

Når vi lever
sammen med andre, så kan negative avhengighetsforhold virke inn på de andre,  fordi vi blir så "hekta"!

Ja, vi legger sjelen vår i det vi er blitt så avhengig av! 
Men hvis vi greier å bryte sirkelen,  så vil vi oppdage en helt annen frihet!

 Omgivelsene vil føle mer frihet og vi selv vil verdsette ordet frihet på en ny måte!

En annen form for frihet
er å være glad i noen og holde fast på dem -
med åpne armer.

 For -
 et menneske
 som ikke føler frihet - 
det mennesket er kanskje fysisk tilstede, 
men vi har jo allerede mistet personen for lenge
siden!

Frihet 
er et "stort ord" og altfor omfattende til å gå for langt innpå her på bloggen - 
men typisk meg!

Akkurat i dag
 falt det meg inn i hodet når jeg stod og kikket på såpeboblene - 
alle tankene om frihet - så mye mer 
men jeg slutter her!

Hva betyr frihet for deg?




" Om vi litt etter litt lærer å frigjøre våre egne sinn og
hjerter, gjør vi det mulig for alle i verden å bli fri.

Sonia Johnson





Frihet..

til
 å kunne være seg
 selv!

Tenke
og
sanse!

Ikke
løpe foran og ikke springe etter - 
men leve i pakt med det som føles riktig for akkurat 
meg og deg.

Det er en deilig frihet, ikke sant?

Du
kan sikkert fortsette å
ramse opp nedover
 listen -

når
 du kjenner godt
 etter?

At 
friheten?

 Den
 begynner
innvendig 

og 

den
skapes

 inni
deg

der
du
er.






Kommentarer

  1. Heisann. Ble så glad da boka di kom i posten i dag. Den er nydelig. Kommer til å kose meg med den. Og så koselig med hilsen inni. Pengene er nå satt inn på kontoen din. Klem, Drude.

    SvarSlett
  2. Å, det var kjekt, Drude. Håper du vil kose deg med Pusterom-boken - GLEDE! Klem fra Else Britt :)

    SvarSlett
  3. Å ELSE BRITT DU ER SÅ
    FLINK MED ORD
    OG FØLELSER
    FRIHET FOR MEG MINNER MYE OM DIN FRIHET
    NYT HELGEN
    KLEM ELI:)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg