Adventskringle..


Her kommer oppskrift til deg på ei deilig

adventskringle!

Kanskje du har lyst til å overraske noen

 eller bare kose deg selv

 med duftende og saftig gjærbakst?

Du trenger til to kringler:

90 gr smør (smeltes)
4 dl melk
1 pk tørrgjær
2 egg
6 ss sukker
11 -12 dl hvetemel
1/2 ts kardemomme

Fyll:

250 gr malte mandler
2 dl melis
2 eggehviter

Røres sammen.

Lag vanlig gjærdeig. Hev deigen til ca dobbel størrelse.Imens lager du fyllet.



..mandelfyll..



..heves til ca dobbel størrelse..



..del deigen i to, kjevle ut til et rektangel og smør halvparten av fyllet utover..




Tja..først ble jeg ikke helt fornøyd..ser du den litt rare skjøten?

Typisk!

Er det av og til litt sånn med deg også?

Spesielt når du så gjerne vil det skal bli

perfekt?

Så tenkte jeg at det behøver da egentlig ikke være

sååå perfekt?


Ja, for det er jo bare

sjarmerende

ikke sant?

Og det perfekte menneske er jo enda

ikke oppfunnet..

heldigvis! 

Så da ble jeg plutselig fornøyd igjen!



Stekes 20 -25 minutter på 200 grader




..glasur på toppen..


Kjempegod!


Kjempegod kringle!

Prøv den gjerne en dag

du er i bakehumør!

Mens kringlene stekte seg

hentet jeg konglekurven!

Husker du at jeg skulle vise deg hva jeg bruker såå mange kongler til?



..jeg bruker dem rundt juletreet..

og det trengs faktisk ei hel kurv!

For noen år siden begynte jeg å ha treet i

 ei høy tung jernkrukke

fordi det er så praktisk med

hunder i huset! 

De viftende halene når ikke opp til treet

og skulle det bli litt for  vilter lek,

velter ikke hele juletreet!



Håper du har hatt en fin søndag!

Føler du også i kveld

at du er blant de heldige

at du er litt

priviligert?

Så heldig vi er
som kan
holde rundt,
skape varme
bygge relasjoner,
utvide
aktivere
realisere

Så heldig vi er
som er midt i
kjærlighetens favntak

Kjærlighet kan forandre
så mye
eller
nesten
alt..

Så koselig at du kikker innom meg i kveld!

Gleder meg til neste gang vi sees!








Kommentarer

  1. Er så heldig at jeg fikk smake kringlen i kveld, den anbefales på det varmeste! :-)Takk for den , og for samværet med alle , så godt påfyll på mange vis....nydelig beg på advent!

    SvarSlett
  2. Jeg bare slutter meg til det Annelise sier, nydelig kringle, koselig samvær- ja rett og slett en herlig start på adventstiden!! Den gode stemningen fra i går e med me inn i mandagen- håper ikke d blir lenge til neste gang vi samles!!Klem

    SvarSlett
  3. Takk for kjempekoselige kommentarer dokke to!
    Klem og klem!

    SvarSlett
  4. Åååå den krigla så bare nyyydelig ut!!Synst jeg kjenner duften fra den helt hit:-) Fikk veldig lyst å lage den akkurat nå!

    SvarSlett
  5. Den ble veldig god! Trodde først at deigen var for fast..men den ble faktisk saftig, og gikk ned på høykant!He,he fikk gjemt unna den ene kringla i fryseren, egentlig lurt å bake to i slengen!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg