Fiskeburger..


Har du også som regel mest tilgang på FROSSEN fisk?

Bruker du som meg gjerne slike fiskeblokker -  av torsk eller sei..og så blir du bare så lei av det?

Av og til er det kjekt med forandring, og kanskje du lettere kan få barna til å spise fisk på denne måten?

Du kan lage FISKEBURGERE av frossen fisk!

Gjerne slike fiskeblokker fra frysedisken. Det er rimelig og enkel hverdagsmat -  hvis du har en foodprosessor!

Du kan spise dem som vanlige fiskekarbonader, eller friste ungene dine med burgere..i hamburgerbrød eller kanskje enda mer populært..i pitabrød og servere salat til!




 I dag har jeg torsk som tiner på disken!

Jeg skjærer den i terninger.

Du kan bruke sei, da blir burgerne mørkere og får en litt kraftigere smak, eller du kan blande fiskesorter.

Disse fiskeburgerne er glutenfrie - altså uten hvetemel.

De er proteinrike, inneholder naturlig fett og ingen stivelse - egner seg godt i et kosthold med redusert karbohydratinnhold.

FISKEBURGERE

Ca 1 kg tint frossenfisk
1/2 - 1 løk etter smak
1 dl matfløte
4 ss fiberhusk (bindemiddel)
1 - 2 ts salt
pepper
muskat(kan sløyfes)
3 egg

Stekepanne og smør til steking. Ta ei form eller kle et fat meg aluminiumsfolie til å legge de ferdigstekte burgerne på.

Hakket løk..


                        Ingrediensene..jeg bruker alltid muskat i fiskemat - litt raspet muskatnøtt!




                                                          
                                                                Ferdig fiskefarse!


Så må du alltid steike ei PRØVEKAKE! Hvordan er smaken? Er konsistensen bra? Mer salt eller pepper?

Da kommer det ikke som noen overraskelse på deg hvordan burgerne smaker!

Hvis du synes prøveburgeren er litt løs i konsistensen, tar du bare oppi 1 ss mer fiberhusk - kjører farsen noen runder til i mikseren - lar røren svelle et par minutter før du steiker videre..kanskje ei ny prøvekake hvis du er usikker.



Jeg bruker å steike ei lita prøvekake til alle som skal smake..og dele ut på gaffel..det er koselig, kanskje fordi det minner meg om barndommen?



Her er mine snart ferdig stekte! De stekes i meierismør..så steiker jeg også litt ekstra løk.

I dag hadde vi kokte grønnsaker, stekt løk og flatbrød med smør til - det var kjempedeilig!




Disse fiskeburgerne kan ikke sammenlignes helt med hjemmelagede fiskekaker som er laget på gamlemåten - men det er absolutt et godt alternativ i en travel hverdag!

Du kan lage dem om kvelden f eks, så bare varmer du dem i mikroovnen eller varmer dem opp igjen -  innpakket i folie i steikeovnen ei stund.

Husk at du kan komponere din egen variant -  med smak av krydder som du liker!

Urter, hvitløk, chili..det er mange muligheter!

Hvis du bruker sei er det godt med grovmalt pepper i -
bare prøv deg fram!

Velbekomme!




Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg