Det lekende menneske..

Hva tenker du når du hører ordet livsfilosofi?

Bor det en aldri så liten filosof inni deg kanskje?



Når vi blir voksne glemmer vi ofte leken!

Livet blir gjerne litt alvorlig, for vi oppfører oss kanskje slik det blir forventet av en voksen person - vi stivner liksom til i et mønster som vi tror omverdenen forventer av oss! 

Det blir ikke sett på som særlig voksent å tulle og tøyse, du kan bli sett på som en tullebukk!

Men det kan være mye alvor i et menneske selv om personen er leken og morsom!

Jeg er en stor beundrer av filosofen Arne Næss - han var en interessant, utrolig leken og morsom filosof!

Han mente det er viktig at vi som voksne prøver å bevare leken, og den barnlige fabulerende undringen over livet!

Barn har et løsere forhold til skillet mellom virkelighet og fantasi, et skille som er vanskeligere for oss voksne.

Tenk som vi kunne fantasere og undre oss sammen med barna,  hvis vi hadde en rikt utviklet fantasi!

Vi kunne være livskunstnere ledet av lekende følelser..ja, riktig et lekende menneske!

I følge Næss er humor og gløden viktig, og han framhever at store personligheter som Gandhi og Dalai Lama alltid hadde et smil på lur, selv i alvorlige og fortvilende saker de stod oppe i..


"et såkalt kjedelig menneske har ikke færre innfall enn andre, forskjellen er bare at innfallene øyeblikkelig blir kontrollert og lagt til side."

                                             Arne Næss

Spennende!

Savner du å være et litt mer lekende menneske?

I hverdagen din?

Du kan begynne i det små - kanskje fantasere litt mer?

Grip sjansen sammen med barn og barnebarn - til å undre deg - masse!

Og tenke ut situasjoner der du kanskje.. kan leke..og finne tilbake til barnet inni deg!


I flere år har jeg hatt en forkjærlighet for kosedyr!

Jeg bare kjøpe med meg et kosedyr hjem - og jeg har hatt som alibi at det er supert å ha disse på lur til barnebarn og andre barn på besøk..

Men ok, det er jo ikke helt sant!

Tror nok jeg er gjennomskuet av familien for lenge siden..for kosedyrene er jo bare mine!

Klart det!

Tror nok dette med kosedyrene er noe av min barnlige side!


Skjønn..ikke sant?


Herlige bamsen!


Ligner han ikke litt på Billy?


Her er elgen min..det var litt pinlig når jeg kom hjem med den..eh..for hva skulle jeg egentlig med en elg?

Kjempesøt, ikke sant?



Skjønn..og litt komisk..du får lov til å le av meg!


Min flotte terrier!


Ser du skuldervesken med en liten bamse oppi..klart jeg falt for den!

Har du en lidenskap..eller noen barnlige sider?

Du kan søke etter det lekende menneske

i deg selv

hvis du har lyst!



Ønsker deg en fin kveldstund og ei god natt til vi sees igjen!

Kommentarer

  1. Veldig bra og virkelig til ettertanke- vi burde alle leke mer!!
    Og vi har gjennomskuet deg for leeenge siden ang bamsene, va vel når du kom hjem med elgen vi skjønte at noe va på ferde;-)Uansett e dem kjempe fine og d at dem gleder deg e jo d viktigste:-):-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg